تخریب لایه ازن موجب افزایش سرطان می‌شود

حدود 90 درصد ازن موجود در اتمسفر در استراتوسفر قرار دارد. باوجود نسبت‌های پایین غلظت ازن در تروپوسفر، نقش آن در تغییرات بیولوژیکی، شیمیایی و آب و هوایی بسیار مهم است. ازن همراه با مواد شیمیایی دیگر بافت‌های حیاتی، حیوانی و گیاهی را به‌شدت در معرض آسیب قرار می‌دهد. وجود این گاز در ارتفاع کم از سطح زمین، همراه دود و بخار موجود در هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی جهان، موجب تشدید آلودگی می‌شود. ازن در نقاط پایین اتمسفر یعنی تروپوسفر، مانند گازهای گلخانه‌ای عمل می‌کند و افزایش تراکم آن در این ناحیه در بالا بردن حرارت عمومی کره زمین یا به عبارتی گرم شدن زمین، مؤثر است.

لایه ازن در جو زمین یا استراتوسفر به نام سپر حفاظتی ازن شناخته می‌شود، چراکه این لایه مقدار زیادی از اشعه فرابنفش تابش‌های خورشیدی را جذب می‌کند. اشعه‌ای كه برای حیات در كره زمین بسیار مخرب و مضر است.

دکتر ایرج خسرو نیا متخصص داخلی و گوارش و رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی در گفت‌وگو با سینا پرس گفت: اگر پرتوهای فرابنفش خورشید توسط لایه ازن جذب نشود و یا از حفره‌های ایجادشده عبور كند، باعث بروز بیماری‌هایی همچون سرطان پوست، آب‌مروارید و آفتاب‌سوختگی می‌شود.

دکتر خسرو نیا بابیان این‌که تابیدن اشعه فرابنفش بر پوست بدن و هر گیاهی اثرات نامطلوبی دارد، گفت: هر چه به منشا تابش اشعه ازن نزدیک‌تر شویم احتمال این‌که به بیماری سرطان به‌خصوص سرطان پوست مبتلا شویم، افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این، تابش مستقیم اشعه فرابنفش، گیاهان را سیاه کرده و در رشد و نمو آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

دکتر خسرو نیا بابیان این‌که افزایش گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت‌های فسیلی و به دنبال آن گرم شدن کره زمین به تخریب لایه ازن منجر شده است، تصریح کرد: در اکثر کشورهای پیشرفته بودجه‌های هنگفتی برای مقابله با افزایش گازهای گلخانه‌ای و کاهش سوخت‌های فسیلی تخصیص می‌دهند.

وی افزود: در همین زمینه سازمان جهانی بهداشت نیز اعتبار قابل‌توجهی اختصاص داده و تحقیقات زیادی در بخش‌های مختلف در حال انجام است تا درنهایت مانع تخریب لایه ازن شود.

دکتر خسرو نیا خاطرنشان کرد: بنابراین باید از سوخت‌های فسیلی به‌خصوص بنزین و گازوئیل کمتر استفاده شود تا به کاهش تخریب لایه ازن منجر شود. در مقابل باید استفاده از سوخت‌های پاک مانند انرژی هسته‌ای در کشورها افزایش یابد.