اشعه فرابنفش موجب پیری زودرس و افتادگی پوست می‌شود

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سینا پرس، بابیان این‌که نور خورشید از اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است، گفت: یکی از بخش‌های بسیار مهم نور خورشید اشعه فرابنفش است. اگرچه این اشعه می‌تواند در بعضی حوزه‌ها به‌عنوان یک ابزار کارآمد مورداستفاده قرار گیرد، اما نباید از مضرات فراوانی که به همراه دارد غفلت کرد.

دکتر احسانی با اشاره به این‌که اشعه فرابنفش به سه قمست تقسیم می‌شود، تصریح کرد: یکی از بخش‌های اشعه فرابنفش با نام A با طول‌موجی بین 320تا400نانومتر، دومین بخش اشعه فرابنفش قسمت B با طول‌موج 290تا320نانومتر و درنهایت اشعه UVC یا بخش C با طول‌موج زیر290نانومتر است. به گفته وی هر چه طول‌موج اشعه فرابنفش بیشتر باشد، نفوذ این اشعه به سطح زمین و پوست بیشتر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در سال‌های گذشته لایه ازن بیشتر در معرض آسیب قرارگرفته بود. پیش‌ازاین که تغییراتی در سطح لایه ازن ایجاد شود تصورمی شد اشعهUVC یا همان بخشC اشعه فرابنفش که دارای مضرات زیادی است، توسط لایه ازن جذب می‌شود و به سطح زمین نمی‌رسد. بخش‌هایA وB ریسک سرطان‌زایی بالایی دارد و با توجه به این‌که طول‌موج بخشC یا همان UVC کم بود، توسط لایه ازن جذب می‌شد و به زمین نمی‌رسید که متأسفانه با توجه به تخریب لایه ازن احتمال افزایش ورود این بخش از اشعه فرابنفش به سطح زمین افزایش‌یافته است.

وی بابیان این‌که بخشA اشعه فرابنفش نور خورشید بیشتر موجب تسریع روند پیری پوست می‌شود، افزود: بخشB این اشعه بیشتر باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های پوست می‌شود. البته یافته‌های اخیر نشان داده است که اشعه بخشA اشعه فرابنفش هم می‌تواند باعث ایجاد سرطان پوست شود.

این متخصص پوست خاطرنشان کرد: با تخریب لایه ازن این نگرانی ایجاد می‌شود که اشعهUVC اثرات مخرب خود را در افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های پوست و سوختگی‌های پوستی، به‌صورت تسریع روند پیری زودرس پوست و افتادگی پوست در افراد نشان می‌دهد.

وی در ادامه تأکید کرد: به همین منظور دانشمندان درصدد برآمدند با کاهش گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا و آلودگی خودروها بتوانند سرعت تخریب لایه ازن را تا حد امکان شوند که اکنون با ترمیم بخش‌های زیادی از لایه ازن خوشبختانه خطر رسیدن اجزای مضر اشعه فرابنفش به سطح زمین بسیار کاهش‌یافته است.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که بسیاری از بیماری‌ها به‌صورت غیرمستقیم با نور خورشید سروکار دارند، تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌های پوستی که از تابش نور آفتاب ناشی می‌شوند، بیماری‌هایی هستند که به‌محض این‌که فرد در مقابل آفتاب قرار می‌گیرد، اثرات آن به شکل کهیرهای پوستی نمایان می‌شود. با تخریب لایه ازن و ورود مستقیم اشعه فرابنفش به زمین میزان ابتلا به این بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا