مطالعه الگوهای پیچیده شکار در انسان های نخستین

تیمی بین المللی از دانشمندان زمین شناس و انسان شناسان به سرپرستی سالی رینولدز Sally Reynolds از پژوهشگران دانشگاه  بورنموث Bournemouth University در حال مطالعه شرایط زندگی انسان های نخستین در قاره آفریقا هستند . این گروه از دانشمندان اقدام به بازسازی چشم انداز و نحوه زندگی انسان های باستانی در منطقه اولورگسایلر  Olorgesailie در کشور کنیا کرده اند .

در همین زمینه سایلی رینولدز در یک گفتگوی خبری اعلام کرد : " همزمان با بازسازی و ترسیم شرایط توپوگرافی منطقه و انجام آزمایش های مختلفی روی خاک این نواحی و شناسائی مواد غذائی موجود در خاک ، با افراد خبره محلی که از نوع مهاجرت و خط سیر جانوران بومی این سرزمین و به ویژه حیوانات چرنده و گله های گاو ، آگاهی داشتند ، ما موفق به ترسیم و بازسازی نحوه مهاجرت و خط سیر جانوران وحشی این مناطق در بازه زمانی برابر با یک میلیون سال پیش شدیم . "

این تیم پژوهشی در مطالعات خود دریافتند که توپوگرافی و عوارض زمین شناسی در دوران فوق مرتبط با مسیرهای حرکتی حیوانات بزرگ از چراگاه ها و مراتع بوده و انسان های نخستین نیز در بالای این مناطق و در بخش های مرتفع بر حرکت این دسته از جانوران نظارت داشتند .

نتایج مطالعات انجام شده بر پایه مناطقی که در آن بقایای محوطه های انسانی نشانگر انجام شکار و قطعه قطعه کردن حیوانات بوده و همچنین قطعات ابزارهای سنگی استفاده شده در فرایند شکار و فراوری گوشت حیوانات شکار شده به دست آمده است ، نشان می دهد که انسان های نخستین با شناسائی مسیرهای حرکتی حیوانات وحشی و استفاده بهینه از مناطقی که دارای عرض کم بودند ، در این مناطق به کمین حیوانات نشسته و آن ها را شکار می کردند .

سرپرست این تیم پژوهشی در خاتمه سخنان خود اعلام کرد : " این موضوع بسیار جالب است . حیوانات شکار شده از نوع مهاجم و خطرناک بوده که این موضوع شکار آن ها را به امری ترسناک تبدیل می کند . شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد انسان های نخستین برای انجام این برنامه شکار دارای برنامه ریزی دقیقی بوده و می توانستند با کمک یکدیگر نقشه ای را ترتیب داده و عملی کنند . ذکر این موضوع بسیار مهم است که حیواناتی که شکار شده اند از نوعی نیستند که انسان ها قادر به شکار ان ها به صورت انفرادی و بدون کمک سایرین باشند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا