رابطه انگل و میزبان بین زنبور و کرم ابریشم

بر اساس تحقیقی که به تازگی انجام گرفته است گونه ای از زنبور های انگل به نام braconid وجود دارد که تخم خود را در خانه کرم های ابریشم می ریزد. این پدیده مثال خوبی برای نشان دادن رابطه میان میزبان و انگل است. این رابطه بسیار فراتر از حد انتظار دانشمندان بود. جالب است بدانید که از نظر متخصصان، زنبور های انگل در واقع برده های حشرات محسوب می شوند اما در روند تکامل خود توانسته اند این فرایند را تغییر داده و کرم های ابریشم را به میزبان خود تبدیل کنند.

محققان برای این پروژه به تحقیقات گسترده ای دست زدند و در همین راستا با بررسی ژن گونه های مختلف پروانه ها، به این نتیجه رسیدند که قطعه ای از دی ان ای این زنبورها با پروانه ها مخلوط شده است. نکته ای که باید در این میان در نظر گرفت این است که از نظر علمی شاخه پروانه ها، 300 میلیون سال قبل از این زنبور های وحشی جدا شده است. همین موضوع نیز موجب شده است که وجود این گونه از دی ان ای در پروانه ها باعث شگفتی دانشمندان شود.

زمانی که زنبور های انگل در درون کرم ابریشم تخم ریزی می کنند به امید سرکوب پاسخ ایمنی بدن میزان ، ویروسی غول پیکر به نام bracovirus را به درون بدن این کرم ها تزریق می کنند. این ویروس  دی ان ای خود را با ژن کرم ابریشم ادغام می کند. رفتار این زنبور ها در بیشتر مواقع به این ترتیب است که پس از انجام این نوع از فعالیت، بدن کرم ابریشم می بلعند اما برخی از مواقع کرم های ابریشم با این انگل ها مبازره کرده و به پروانه هایی تبدیل می شوند که در درون آنها دی ان ای این انگل ها وجود دارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا