نمایش بیست مومیائی منحصر به فرد موزه شیکاگو

مومیائی ها را می توان یکی از منحصر به فرد ترین و با ارزش ترین آثار باقی مانده از دوران باستان محسوب کرد . تعریف علمی ؛ هنگامی بافت یک جسد مومیائی می شود که شرایط محیطی در اطراف و داخل بافت ها به گونه ای تغییر حالت پیدا کنند که بافت ارگانیک جسد از تجزیه و نابودی مصون مانده و برای سال های طولانی حفظ شوند . به طور عمومی در علم باستان شناسی با دو گروه از مومیائی ها رو به رو هستیم . گروه نخست مومیائی های طبیعی هستند که بافت جسد بر اثر قرار گرفتن در شرایط خاص طبیعی و بدون دخالت انسان حفظ شده و سالم باقی می ماند . بهترین نمونه برای مومیائی های طبیعی می توان به مومیائی های سالم باقی مانده در یخچال ها و مناطق سردسیر ؛ خشک ، باتلاق ها و یا معادن نمک اشاره کرد . دسته دیگر مومیائی ها ، مومیائی های مصنوعی هستند که در آن جسد انسان یا در برخی موارد حیوانات با استفاده از تکنیک ها و روش های ویژه ای و به کمک استفاده از برخی مواد ؛ سالم باقی می مانند . بهترین نمونه از این گروه از مومیائی ها را می توان مومیائی های مصر باستان دانست .

قابل توجه است که مومیائی های مصنوعی به دلیل ماهیت خود عموما نشان دهنده شرایط مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی دوران گذشته بوده و از این منظر حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی برای دانشمندان هستند . از سوی دیگر با توجه به سالم باقی ماندن بافت های بدن مومیائی ها ؛ این آثار قابلیت مطالعه بسیار بالائی جهت بررسی شرایط بیماری ها و عوامل بیماری زا در دوران باستان را داشته و از این منظر نیز با ارزش محسوب می شوند .

بر اساس گزارش خبرگزاری ای اف ای  www.efe.com فرانسه ؛ به تازگی نمایشگاهی منحصر به فرد از مومیائی های باستانی در موزه لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا برپا شده است . این  مومیائی ها که به تمدن های مصر و پرو در امریکای جنوبی تعلق دارد ؛ جز آثار موزه شیکاگو محسوب شده و به صورت موقتی به موزه لس آنجلس منتقل شده اند .

شایان توجه است که این مومیائی ها برای نخستین بار در سال 1893 میلادی به نمایش گذاشته شده و پس از آن هیچ گاه امکان دسترسی عموم به این مومیائی ها وجود نداشته و اکنون پس از یکصد و بیست و دو سال ، این گنجینه ارزشمند برای بار دوم به نمایش گذاشته شده است .

در تصویر فوق ، مومیائی یک مادر و دو فرزندش را که متعلق به کشور پرو بوده و بر اساس سنت و فرهنگ Chancay در آمریکای جنوبی و در عصر اینکاها مومیائی شده است ، مشاهده می کنید . عنوان این نمایشگاه ؛ اسرار تازه مقابر New Secrets from the Tombs بوده و تا تاریخ هجدهم ژانویه ( برابر با بیست و هشتم دی ماه ) ادامه خواهد  داشت .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا