تاثیرساعات کاری طولانی بر سلامت پرستاران

مطالعات و تحقیقات جدید نشان می دهد که پرستاران بیمارستان ها که بیش از دوازده ساعت در روز کار می کنند ، بیشتر در معرض خطر تمایل به رها کردن شغلشان قرار می گیرند و به احتمال زیاد این مساله زیادی زمان کار باعث خستگی عاطفی آنها شده که در نهایت بر کیفیت مراقبت آن ها از بیماران موثر خواهد بود.

شیفت دوازده ساعته کار پرستاران بیمارستانی در برخی از کشورهای اروپایی نسبتا شایع است. این مساله باعث می شود تا گزارش های بیشتری از نارضایتی با انعطاف پذیری برنامه کار و قصد ترک شغل ارائه شود.

پروفسور پیتر گریفیث (Peter Griffiths) استاد دانشگاه ساوتهمپتون (University of Southampton) در بریتانیا در ارتباط با خطر کار زیاد پرستاران می گوید: « این پژوهش ها نشان می دهد که سازمان دهی تغییر زمان بندی کار در بسیاری از بیمارستان ها هر دو قشر کارکنان و بیماران را در معرض خطر قرار می دهد. »

این تیم پژوهشی به بررسی و مطالعه زمان بندی کاری 31 هزار پرستار که در سراسر دوازده کشور اروپایی مشغول به کار بودند، پرداخت. محققان از این بررسی ها دریافتند ، پرستارانی که بیش از دوازده ساعت کاری را در بیمارستان می گذرانند نسبت به پرستارانی که شیفت هشت ساعته دارند ، از نارضایتی و میل به ترک شغل بیشتری برخوردار هستند.

مدیران سازمان های بهداشت و سلامت بر این باور هستند که دوازده ساعت زمان بندی شیف پرستاران مناسب بوده و باعث می شود تا تعداد تحویل نوبت شیف کاهش پیدا کند. پرستاران نیز این زمان بندی را ترجیح می دهند چرا که باعث می شود تا زمان کارشان در طول هفته فشرده شده و روزهای تعطیل بیشتر را در اختیار داشته باشند و اعتقاد دارند که در این صورت هزینه های رفت و آمدشان به محل کار کاهش پیدا کرده و انعطاف پذیری بیشتری خواهند داشت.

با این حال یافته های تحقیقات جدید نشان می دهد که نگرانی های جدی در میزان فرسودگی بالای شغلی در زمان بندی بالای دوازده ساعت شیف کاری پرستاران، افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد که این عامل باعث کاهش کیفیت مراقبت از بیماران در بیمارستان ها می شود. 

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین  journal BMJ One به چاپ رسیده و در دسترس است .  جهت مشاهده متن کامل پژوهش ؛ اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا