مطالعه تاثیرات آب و هوایی در اقلیم و جمعیت اقیانوسیه

آلن ویلیامز (Alan Williams) از دانشگاه ملی استرالیا (Australia National University) و پیتر وث (Peter Veth) از دانشگاه استرالیای غربی (University of Western Australia) در یک برنامه تحقیقاتی به بررسی تاثیرات آب و هوایی در اقلیم اقیانوسیه پرداخته و دریافتند که الگوهای استقراری در پیش از تاریخ استرالیا ارتباط نزدیکی با روند آب و هوایی دارد.

این محققان داده های تاریخ گذاری رادیو کربن بیش از هزار سایت و محوطه های پیش از تاریخی را برای به دست آوردن سطح جمعیت دوره باستان استرالیا ، مورد استفاده قرار دادند.

پیتر وث در این رابطه می گوید: « مدل های آمارگیری جمعیت نشان می دهد که احتمالا جمعیت استرالیا پیش از آخرین عصر یخبندان بسیار بالا بوده است. »

علاوه بر آن، این پژوهشگران نتایج نمودار تغییرات آب و هوایی این پژوهش ها را با یک تحقیق انجام شده زیر نظر پروژه OZ – INTIMATE که اخیرا از اقلیم باستانی استرالیا تهیه شده بود ،  مقایسه کردند. آن ها دریافتند که جمعیت ثابت و یا حتی جمعیتی که قبل از 25 هزار سال  پیش در استرالیا وجود داشته ، در طول زمان آخرین یخبندان حداکثر جمعیت را نشان می دهد و و پس از 25 هزار سال  پیش این جمعیت رو به کاهش رفت. احتملا در زمان وجود حداکثر جمعیت این قاره، درجه حرارت آن حدود ده درجه سردتر بوده است.

پیتر وث درباره بازسازی این مدل جمعیتی چنین توضیح می دهد: « بازسازی جمعیت و بررسی اقلیمی قاره نشان می دهد که بخش های بزرگی از آن خشک شده و به بیابان تبدیل شده، در این صورت نیز سطح جمعیت آن نیز رو به کاهش رفته است. »

قابل ذکر است هنگامی که در حدود 13 هزار سال پیش ، فصل بارانی در شمال دوباره بازگشت تعداد جمعیت افراد نیز رو به افزایش پیش رفت.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا