تولید آزمایشگاهی داروهای ضد سرطان بر پایه گیاهان دارویی

دانشمندان از دانشگاه استنفورد (Stanford University) ایالات متحده امریکا راهی را برای تولید یک داروی ضد سرطان پیدا کردند که آن را می توان از گیاهی تهیه کرد که به آسانی در آزمایشگاه رشد می کند . تا کنون این دارو فقط از یک گیاه در معرض خطر انقراض که بومی کوه های هیمالیا است ، به دست می آمد .

دانشمندان معتقد هستند که این روش تغییر تولید و پرورش گیاهان کمیاب دارویی در آزمایشگاه ها می تواند باعث تولید طیف گسترده ای از سایر گیاهان دارویی و داروهای مورد نیاز شود که در نتیجه منجر به ایجاد یک منبع پایدارتر در ایجاد داروهای لازم از گیاهان دارویی کمیاب می شود.

الیزابت ستلی (Elizabeth Sattely) استادیار مهندسی شیمی در دانشگاه استنفورد و همکارانش ؛ ژن هایی را شناسایی کردند که گیاه برگی mayapple هیمالیا را قادر می سازد تا مواد شیمیایی کلیدی را تولید کند که در فرآیند تولید داروی ضد سرطان etoposide مورد مصرف قرار گیرد.

این تیم یک تکنینک و روش جدید در شناسایی پروتئین هایی که برای تولید داروی ضد سرطان در یک خط مولکولی با هم کار می کنند ، به کار گرفت. سپس آن ها نشان دادند که این پروتئین ها می توانند ترکیب مذکور را در خارج از گیاه ، در این نمونه مورد مطالعه قرار گرفته ، تولید کنند . آن ها ماشین آلات را در تولید یک گیاه متفاوت به کار بردند.

ستلی در رابطه با این روش جدید تولیدی می گوید : « این مساله یک وعده بزرگ زیست شناسی مصنوعی است تا مسیر این رخداد در طبیعت را اداره کنند. اما اگر ما از این پروتئین ها و عملکرد آن ها آگاهی نداشتیم ، هرگز چنین تلاشی را آغاز نمی کردیم تا این روش جدید تولید را به دست آوریم . »

پژوهشگران بر این باور هستند که در نهایت می توانند این دارو را در مخمر تولید کنند چرا که آن ها به آسانی در خمره های بزرگ در آزمایشگاه قابل رشد هستند تا از این طریق بتوان بک منبع پایدار را برای تولید داروها ایجاد کرد.

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم (journal Science) به تفصیل چاپ شده و در دسترس است . جهت مشاهده متن کامل این مقاله در ژورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا