کارگروه همکاری‌های مشترک علمی و فناوری ایران و روسیه تشکیل شد

منوچهر منطقی در خصوص دستاوردهای نمایشگاه ماکس 2015، با اعلام این خبر اظهار کرد: ماموریت این کارگروه تعیین پروژه‌های مشترک فناوری و ساخت بین صنایع پیشرفته دو کشور است.

وی افزود: روسیه این کارگروه را تاکنون با کشورهایی نظیر هند و چین ایجاد کرده و توسعه داده است که ایران نیز وارد این کارگروه شده است و این کارگروه فرصتی برای جهش فناوری در حوزه‌هایی است که روسیه در جهان نقش پیشرو را دارد.

به گفته منطقی، این کارگروه دارای چند کمیته با اولویت‌های کمیته هوایی، کمیته فضایی، کمیته نانو و مواد، کمیته علوم شناختی و کمیته همکاری‌های دانشگاهی تشکیل شده است که وظیفه کمیته‌ها تعیین چشم انداز و نقشه راه فناوری در حوزه‌های استراتژیک مربوطه است؛ در این کارگروه نمایندگان فعالی از صنایع حضور دارند و ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی نیز به عنوان نماینده ایران در حوزه هوایی در آن حضور دارد.

وی تصریح کرد: در این کمیته بالاترین رده‌های مدیریتی حوزه هوایی روسیه حضور دارند که در مهر ماه امسال برای ارزیابی قابلیت‌های موجود در حوزه‌های ساخت و تحقیق و توسعه کشور جهت تعیین نوع و میزان مشارکت به ایران سفر خواهد کرد.

منطقی با اشاره به جزئیات نمایشگاه ماکس 2015، گفت: نمایشگاه روسیه از سال 1992 به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و علاوه بر شرکت سازندگان محصولات هوایی و فضایی این نمایشگاه بزرگترین سمپوزیوم بین طراحان روسیه و دیگر کشورها برای تبادل تجربیات است، در این نمایشگاه 21 میلیارد دلار قرارداد منعقد شد که بیشترین حجم آن بر روی هواپیمای مسافری سوپر جت بود.

وی خاطرنشان کرد: از ایران، 40 شرکت بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه 2015 حضور داشتند، در غرفه معاونت علمی و فناوری که به صورت مشترک بین ستاد هوایی و آژانس فضایی برگزار شد، هشت شرکت دانش بنیان بخش خصوصی و پنج مرکز طراحی و ساخت دولتی حضور داشتند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی با اشاره به حضور فعال ایران در این نمایشگاه، گفت: ماکت‌های ماهواره‌بر سفیر، سیمرغ و فجر، ماکت کاوشگر، ماکت‌های هواپیمای چهار نفره فجر و هواپیمای ترابری فراز، سیکرهای حرارتی و اپتیکی، شتاب سنج، ارتفاع سنج و دریافت کننده GPS-Glonass در غرفه معاونت به نمایش گذاشته شده بود.

وی همچنین اظهار کرد: در این نمایشگاه، زمینه همکاری با 20 شرکت از کشورهای فرانسه، سوییس، کانادا، بلژیک، چین، هند و روسیه در طراحی و ساخت، انتقال تکنولوژی و استفاده از آزمایشگاه‌ها ایجاد شد.

منطقی در خصوص بخش های همکاری با شرکت‌های روسی، تصریح کرد: همکاری مشترک در طراحی هواپیما، همکاری مشترک در ایجاد پایگاه اورهال منطقه‌ای بالگردهای روسی، همکاری در طراحی و تولید پهپادها و همکاری در استفاده از مراکز طراحی، تست تضمین مرغوبیت و قابلیت اعتماد موتورهای طراحی و ساخته شده در ایران از جمله این همکاری‌های مشترک خواهد بود.

وی افزود: همچنین همکاری در انتقال فناوری هسته‌های موتور توربین‌های مشترک گازی و هوایی، هسته موتور در صنعت نفت و گاز و موتورهای هوایی سنگین و پیشنهاد تولید مشترک هواپیماهای ترابری سبک با توجه به صرفه اقتصادی بسیار بالا و قابلیت‌های عملیاتی این هواپیما (نشست و برخاست از باندهای خاکی) از دیگر همکاری‌های مشترک ایران و روسیه خواهد بود.

همکاری با شرکت‌های غربی برای ساخت هواپیما

منطقی با اشاره به فراهم شدن زمینه همکاری با شرکت‌های غربی در نمایشگاه ماکس 2015، گفت: همکاری با شرکت‌های مختلف اروپایی برای ساخت هواپیما یا تجهیزات مورد نیاز هوانوردی مهم‌ترین زمینه‌های همکاری با کشورهای غربی است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پایش و رصد حاضرین در نمایشگاه، در بخش‌های هواپیمای مسافربری و هوانوردی عمومی، بالگردها و پهپادهای تجاری، موتور، MROs، اویونیک و تجهیزات فرودگاهی، نرم افزارهای هوایی و تست و آزمون‌های هوایی در زمینه پیوستن ایران به زنجیره تامین جهانی همکاری‌های مشترک، تشکیل کنسرسیوم‌های بین‌المللی، انتقال فناوری و ارتقای دانش تکنولوژیک شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، تامین قطعات و تجهیزات، تعمیر و نگهداری و نوسازی و تشکیل شبکه همکاران بین‌المللی مذاکرات مختلفی انجام شد.

مذاکره در بخش هواپیماهای تجاری

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در خصوص مذاکرات صورت گرفته در بخش هواپیماهای تجاری، تصریح کرد: 173شرکت در حوزه هواپیمای تجاری رصد شده و علاوه بر شرکت‌های مذکور، به مذاکره با 30 شرکت‌ بازدیدکننده دیگر نیز پرداخته شد و شرکت‌های مذکور طیف وسیعی از خدمات پیچیده از طراحی تا تولید سریال قطعات و یا سازه‌ها شامل حوزه پشتیبانی مدیریت و عملیات، ارائه خدمات مشاوره و مدیریت زنجیره تامین، ارائه خدمات در تعمیر و نگهداری و سرویس فنی تجهیزات حمل و نقل هوایی، تولید کامپوزیت، ساندویچ و سازه را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه طراحی و ساخت نیز امکان همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی از شرکت‌های کشورهای فرانسه، آلمان، سوییس، چین، بلاروس در حوزه سازه، موتور و زیرسیستم‌ها فراهم شد که در میان شرکت‌های مذکور مذاکراتی با شرکت ایرباس صورت گرفت که ماحصل آن تعیین چند حوزه اصلی در بخش قطعات بود.

به گفته منطقی، در حوزه تامین سریع تجهیزات و قطعات محصولات، با توجه به وجود تجهیزات و محصولات هوایی روسیه در کشور، نیاز به تامین سریع تجهیزات و قطعات محصولات در این بازار وجود دارد؛ از این رو، توافقات برای همکاری پنج شرکت روسی با شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تست‌ها و آزمون‌های هوایی نیز گستردگی‌ حوزه فعالیت‌های صنعت هوایی، موجب پیدایش طیف وسیعی از تست‌ها و آزمون‌های هوایی در سطح آزمون قطعات، سامانه‌ها و سیستم‌ها می‌شود؛ از این رو، در خصوص زمینه تست‌هایی نظیر تست‌های غیرمخرب توافقات در زمینه همکاری با شرکت‌های ایرانی اعلام شده است.

استفاده از فناوری‌های نوین در پروژه‌های ایرانی

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی با اشاره به حوزه محصول و فناوری نوین، گفت: حضور برخی از شرکت‌ها نیز با توجه به فناوری نوین دست یافته در این شرکت‌ها، به سمت بررسی محصول و مورد استفاده محصول این شرکت در پروژه‌های ایرانی صورت گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد و توسعه همکاری مشترک با شرکت‌های صنایع هوایی فرانسه و سوییس، مذاکراتی با هدف دعوت از هیئت فرانسوی و همکاری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با شرکت‌های هوایی فرانسوی نیز صورت گرفت.

منطقی همچنین اظهار کرد: در حوزه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی نیز 20 شرکت در حوزه اویونیک و تجهیزات فرودگاهی رصد و مذاکره شد که زمینه همکاری با کشورهای سوییس، بلژیک، هند و روسیه فراهم شد، همچنین شرکت‌های مذکور که طیف وسیعی از حوزه اویونیک شامل اویونیک، تجهیزات پشتیبانی زمینی، آموزش و شبیه‌سازی، ارتقاء و یکپارچه سازی سیستم، ارتقای بسترهای نرم افزاری، تحقیق و توسعه، اسناد و مدارک فنی، در حوزه هوانوردی عمومی، هواپیمای مسافربری و سایر وسایل پرنده بر اساس مذاکرات صورت گرفته در این حوزه با شرکت‌های مذکور نتایج مطلوبی بدست آمد.

همکاری در حوزه بالگردهای تجاری

وی در خصوص حوزه بالگردهای تجاری گفت: تعداد 49 شرکت در حوزه بالگردهای تجاری رصد و مذاکره شد که زمینه همکاری با کشورهای فرانسه، چک، بلاروس و روسیه فراهم شد، شرکت‌های مذکور طیف وسیعی از خدمات شامل شبیه‌سازهای پروازی، تامین مواد و قطعات، تولید قطعات و سیستم، و تعمیر و نگهداری را شامل می‌شود.

منطقی افزود: در خصوص حوزه طراحی و ساخت بالگردهای تجاری امکان همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی از شرکت‌های کشورهای فرانسه، آلمان و روسیه فراهم شد، همچنین در خصوص حوزه تعمیر، نگهداری و نوسازی نیز به علت توانمندی‌ بالای ایران در این بخش، به عنوان یکی از بخش‌های اصلی همکاری مشترک ایران با شرکت‌های فرانسوی، روسی و چک فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تامین سریع تجهیزات و قطعات محصولات، با توجه به نیاز به تامین سریع تجهیزات و قطعات محصولات در این بازار توافقات جهت همکاری شرکت‌های روسی، بلاروس، فرانسوی، آلمان و چک با شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شده است.

تولید پهپاد با همکاری شرکت‌های خارجی

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی با اشاره به حوزه پهپادهای تجاری گفت: تعداد 9 شرکت در حوزه پهپادهای تجاری رصد و مذاکره شد که زمینه همکاری با کشورهای فرانسه، چک، بلاروس و روسیه فراهم شد، شرکت‌های مذکور تولیدکننده انواع پهپاد، ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری، تامین مواد و قطعات، تولید قطعات و سیستم بوده‌اند.

وی افزود: در خصوص حوزه طراحی و ساخت پهپادها، امکان همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی از شرکت‌های کشورهای افریقای جنوبی، قزاقستان و روسیه فراهم شد؛ همچنین در خصوص حوزه تعمیر، نگهداری و نوسازی پهپادها به علت توانمندی‌ بالای ایران در این بخش، به عنوان یکی از بخش‌های اصلی همکاری مشترک ایران با شرکت‌های چک و روسیه فراهم شد، در تامین سریع تجهیزات و قطعات محصولات پهپادها نیز با توجه به نیاز به تامین سریع تجهیزات و قطعات محصولات در این بازار توافقات جهت همکاری شرکت‌های روسی، بلاروس، فرانسوی، آلمان و چک با شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شده است.

منطقی با اشاره به فضای مناسب نمایشگاه ماکس 2015، گفت: به کارگیری طراحی در محیط مجازی، استفاده وسیع از پردازش تصویر در آموزش‌ها در شرکت‌های روسی چشمگیر بود، استفاده از پلتفرم‌های فناوری مشابه در طراحی موتورهای هوایی با قدرت‌های متفاوت، نوآوری‌های پیوسته در محصولات هوایی، از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اوایل شهریورماه امسال در راس هیاتی عالیرتبه از مسئولان علمی و فناوری، فناوران و دانشگاهیان کشور در سفر به مسکو پایتخت روسیه، ضمن دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و علمی این کشور، در راستای هماهنگی‌های بیشتر برای گسترش همکاری‌های علمی و فناوری طرفین، در نخستین کمیته عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه حضور یافت. وی همچنین ضمن دیدار و گفت وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدرال روسیه، به همراه وی بازدیدی چهارساعته از نمایشگاه هوافضای ماکس 2015 انجام داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا