رتبه 121 ایران در شاخص «نوآوری» جهان

 دکتر حسن هاشمی روز چهارشنبه در نخستین گردهمایی بیش از 400 شرکت‌ دانش بنیان حوزه سلامت که با حضور رییس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، همچنین با بیان این که شرکت‌هایی که در این گردهمایی هستند تنها بخشی از شرکتهای دانش‌بنیان درصدد افتخارآفرینی و کارآفرینی هستند، افزود: در کشورهای توسعه‌یافته ارزش افزوده از طریق فعالیت‌های دانش بنیان و انسانهای فناور تامین می‌شود.

وی با اشاره به این که انسانهای فناور توان تولید ارزش افزوده بیشتر را از منابع دارند، اظهار داشت: به عنوان مثال برخی از داروهای نوترکیب که از سوی این افراد تولید می‌شود،ارزش هر ریال آن برابر چند هزار دلار در بازارهای بین‌المللی است؛ به این معنی که یک گرم از این داروها بیش از چند صد بشکه نفت ارزش آفرینی می‌کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت تولید علم ایران خاطرنشان کرد: در دهه 90 ایران پس از آموزش و پژوهش، وارد فاز سوم تولید علم شده که در آن نقش دانشگاه‌ها با رویکرد فناوری و کارآفرینی بسیار برجسته شده است.هاشمی با اشاره به تعداد ثبت‌ بین‌المللی محصولات ایرانی و توان رقابت با فناوری‌های بالا ادامه داد: با این روند طی 10 تا 20 سال آینده شاهد حضور محصولات پیشرفته داخلی در بازارهای بین‌المللی خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که در این راستا دولت تلاش می‌کند تا ابزارهای مورد نیاز را برای توفیق بیشتر محققان فراهم کند، خاطرنشان کرد: یکی از این ابزارها تربیت نیروهای کارآفرین در شرکتهای دانش بنیان است.هاشمی همچنین یادآور شد: اگر در گذشته شاهد حضور صرفا «افراد» شاخص در عرصه‌های بین‌المللی بودیم اما امروزه شاهد حضور «شرکتها و محصولات» شاخص ایران در بازارهای جهانی هستیم که لازم است با توسعه زیرساخت‌ها زمینه کاهش برخی از پدیده‌ها چون مهاجرت دانشمندان را فراهم کنیم ضمن آن که شاهد افزایش تولید و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای دیگر باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به همکاری‌های مناسب میان این وزارتخانه با وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که ایران در سالهای پیش رو به دستاوردهای بیشتری در حوزه علم و فناوری نائل شود.هاشمی با اشاره به سند چشم‌انداز 1404 گفت: ایران در افق 1404 در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی باید رتبه اول منطقه در تولید علم را کسب کند درحالیکه با رشد پویای محققان کشور در سال 2011 ، بسیار زودتر از اهداف تعیین شده در افق و با پشت سر گذاشتن ترکیه، به رتبه اول منطقه در تولید علم دست یافته است.

هاشمی رتبه تولید علم ایران در سال 2014 بر اساس رتبه‌بندی «اسکوپوس» را 16 اعلام کرد و ادامه داد:‌در این رتبه‌بندی بسیاری از کشورها چون دانمارک، اتریش و سوئیس در رتبه‌های بعد از ایران قرار دارد.

وی به وضعیت ایران در شاخص کیفیت مقالات اشاره کرد و گفت: اگر تعداد استناد و ارجاعات را یکی از شاخص‌های کیفیت مقالات تلقی کنیم ایران در سال 2014 ، رتبه 23 میزان استناد به مقالات را در دنیا و اول منطقه کسب کرده است. همچنین رتبه تولید علم ایران در جهان ، بر اساس پایگاه استنادی آ‌ی‌اس‌آی، 21 جهانی و دوم منطقه پس از ترکیه است.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که ایران در سال 2014 ، 1.5 درصد علم جهان را تولید کرده است،افزود: از سال 2011 تا سال 2014 شیب رشد تولید علم ایران مقداری کاهش و در برخی از دانشگاه‌ها افت داشته است. این در حالیست که در حوزه پزشکی افت رشد تولید علم را کمتر شاهد هستیم.

هاشمی با ابراز امیدواری نسبت به اقدامات انجام شده در دوران پساتحریم یادآور شد: کاهش شیب رشد علمی به دلیل اعمال تحریم‌ها بوده است که امیدواریم در دوران پسا تحریم با رشد بیشتری در تولید مواجه شویم.هاشمی میزان اعتبارات وزارت بهداشت در سال 93 از توسعه علم و فناوری را 13 درصد ذکر کرد و یادآور شد: این در حالیست که بیش از 50 درصد از شرکتهای دانش بنیان در حوزه سلامت فعال هستند.

وزیر بهداشت در عین حال ادامه داد: ایران علی‌رغم آن که در تولید مقالات از رتبه قابل توجهی برخوردار است ولی در روند تجاری‌سازی و تبدیل فناوری به محصول توفیق چندانی نداشته که این امر نیازمند تلاش جدی از سوی سیاست‌گذاران است.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در این وزارتخانه برای توسعه رشد علمی کشور خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت اقدام به تشکیل شورای فناوری کردیم که اقداماتی نظیر دو برابر شدن صادرات محصولات پزشکی در ظرف دو سال اخیر مرهون مصوبات اخیر این شوراست.

هاشمی گفت: تا شهریور ماه سال جاری تعداد هزار و 613 شرکت توسط کارگروه ارزیابی معاونت علمی واجد شرایط دانش بنیان شدند که از این تعداد 443 شرکت در حوزه پزشکی و 250 شرکت در حوزه سلامت تقاضای خود را برای احراز دانش بنیانی شدن به این کارگروه ارسال کرده‌اند.هاشمی ایجاد 5 هزار شغل در شرکتهای دانش بنیان را از دستاوردهای ایجاد این شرکتها دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری معاونت علمی از مراکز رشد حوزه پزشکی حمایت شود.

به گفته وی تا کنون 58 مرکز رشد حوزه پزشکی مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند که بر اساس آمایش سرزمینی منطقه‌بندی شدند.وزیر بهداشت با اشاره به همکاری این وزارتخانه با صندوق نوآوری و شکوفایی برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان سلامت از ارائه طرح‌هایی برای حمایت بیشتر از شرکتهای دانش بنیان خبر داد.

هاشمی همچنین با تاکید بر این که رشد و شکوفایی استعدادها نیازمند ایجاد شرایط آرام در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است، گفت: با ایجاد شرایط آرام علاوه بر رشد خلاقیت در کشور زمینه صادرات محصولات ایرانی به بازارهای بین‌المللی بیشتر فراهم می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا