برنامه ریزی های باید برای فضای پساتحریم باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در این همایش، با تأکید بر اینکه غرور ملی آنجا نمایش داده می‌شود که موفقیت‌های علمی، تحقیقاتی، فناوری و تولیدات صنعتی کشور بازارهای دیگران را به تصرف درآورد، گفت: امروز نیازمند اراده‌ای قوی برای دستیابی به استقلال و خودکفایی علمی و فناوری در همه زمینه‌ها و رابطه درست با دنیا در بسیاری از عرصه‌های دیگر هستیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه در دنیای امروز مسایل علمی و تحقیقاتی در هم تنیده شده و باید از این فضا استفاده کنیم، اظهار داشت: امروز خوشحالم که تنها به دانشگاه، علم و کلاس نگاه نمی‌کنیم، بلکه به تولید علم و پژوهش نیز توجه داریم، امروز خوشحالیم فقط به فناوری نمی‌اندیشیم، بلکه به دنبال بازار و تجاری شدن محصول نیز هستیم.

رییس شورای عالی اقتصاد با تأکید بر اینکه در فضای پساتحریم باید جهان را ببینیم و بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنیم، گفت: ممکن است این نگرانی پیش بیایند که بگویند، در شرایط تحریم ما به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین نیازهای کشور، احتیاج داشتیم و ناچار بودیم در آن جوانان را به طرف علم و دانش و ساخت محصولات مورد نیاز کشور، سوق دهیم، اما امروز که تحریم‌ها برداشته شده و بسیاری از نیازها را می‌توان ارزان‌تر و سریع‌تر از دنیای خارج تهیه کرد، دوران این شرکت‌ها سپری شده است، اما اگر کسی در ذهنش اینگونه می‌اندیشد، خطای بزرگی می‌کند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ما در تمام دیدارها و ملاقات ها با نمایندگان کشورهای اروپایی و غیراروپایی که به تهران آمدند، به طرف های مقابل گفته‌ایم که اگر می‌خواهید به ایران بیایید باید سرمایه و فناوری جدید بیاورید و ما از شما استقبال خواهیم کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: کشورهای خارجی تنها در صورتی پذیرایی خواهند شد که سرمایه و فناوری به همراه خود بیاورند و از بازار جهانی به صورت مشترک استفاده شود و زمینه فعالیت نیروهای تحصیلکرده داخل کشور را فراهم کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه باید حواسمان جمع باشد و به دور از ساده‌لوحی از تجربه دنیا بهره مند شویم، اظهار داشت: مشارکت با دیگران در عرصه‌های علمی و تولید محصولات، راه میانبری است که می‌تواند سرعت رشد کشور را دو چندان کند، ما در بسیاری از علوم و فناوری باید از سطوح میانی کار را شروع کرده و با مهندسی معکوس زمان رسیدن به طرح‌های تازه را کوتاه کنیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشور گفت: تلاش ما در مذاکرات تنها نگه داشتن دستاوردهای گذشته نبود، بلکه در چارچوب توافق برجام، زمینه برای حرکت و رشد سریعتر در مسیر تحقیق ، توسعه و دانش جدید در زمینه هسته ای صلح آمیز فراهم شده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در این مذاکرات بیست و سه ماهه ما حاضر نشدیم از اصل توسعه علم و دانش و پیشرفت در زمینه دانش صلح‌آمیز هسته‌ای، عقب‌نشینی کنیم، گفت: هفته‌ها و ماه‌ها بحث شد تا رآکتور آب سنگین اراک باقی بماند یا نماند. آنها نسبت به این رآکتور و حتی واژه «آب سنگین» حساسیت داشتند و می‌گفتند نخواهیم گذاشت در اراک رآکتور آب سنگین فعالیت کند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه هدف اصلی راکتور اراک، تولید رادیوداروها و مسایل مربوط به پزشکی هسته‌ای بود، اظهارداشت: با پافشاری تیم مذاکره‌کننده ایران ، در نهایت هم تولید آب سنگین و هم رآکتور 40 مگاواتی اراک مورد پذیرش آنها واقع شد  و حتی راکتور اراک با همکاری دو عضو گروه 1 5 مدرنیزه خواهد شد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای بر مبنای اصول دانش‌بنیان بود، گفت: در کنار دانشمندان هسته‌ای، حقوق و سیاست بین‌الملل،  دانشمندان عرصه اقتصادی نیز حضور داشتند، همه دست به دست هم دادند تا به این نقطه برسیم و از دستاوردهای کشور در مقوله غنی‌سازی و سانتریفیوژهای نسل جدید که آخرین آن از دستاوردهای دولت یازدهم بود، دفاع کنیم ما این راه را ادامه خواهیم داد تا به دستاوردهای جدید دست یابیم.

رییس جمهوری افزود: در توافق برجام و بعد از امضای آن در نخستین روز یکی از اقداماتی که ایران انجام خواهد داد، تزریق گاز یوسی‌اف به سانتریفیوژهای نسل آی‌آر8 خواهد بود. این ایستادگی برای ادامه مسیر تحقیق و توسعه بود، برای اینکه این مسیر در آینده متوقف نشود و بتوانیم راه را ادامه دهیم.

دکتر روحانی با اشاره به انتقاد طرف مقابل از ساخت تأسیسات فردو در زیر کوه گفت: به آنها پاسخ دادیم وقتی شما روی میز چیزهایی دارید ما نیز ناچاریم تأسیسات مربوط به تحقیق و توسعه را به زیر کوه ببریم تا روی میز شما بی‌اثر شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه فردو مرکزی برای غنی سازی و تحقیقات جدید در زمینه هسته ای خواهد بود، افزود: در نهایت آنها پذیرفتند که نیمی از سانتریفیوژها در فردو فعال بماند، و بخش دیگر فردو به مرکز تحقیقات در زمینه‌هایی تبدیل شود که ما تخصص در آن زمینه‌ها نظیر تولید ایزوتوپ‌های پایدار نداریم.

دکتر روحانی تصریح کرد: بیست و سه ماه مذاکره نتیجه‌اش دستیابی به توافقی بود که ما بتوانیم در بخش تحقیقات، رآکتور اراک را مدرن‌تر از گذشته تکمیل کنیم، ساخت سانتریفیوژهای جدید را تا مرحله صنعتی ادامه دهیم و در فردو به زمینه‌هایی ورود پیدا کنیم که در آن تخصص نداشتیم.

رییس جمهوری در ابتدای این نشست با اشاره به سابقه فرهنگی و علمی بسیار درخشان ملت ایران در گذشته، به وجود فشارها و تحریم‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر ملت ایران پرداخت و گفت: این فشارها انگیزه مضاعفی برای ملت وطن‌دوست و علم دوست سرزمینمان ایجاد کرد تا غرور، جایگاه و عظمت خود را به منصه ظهور برساند.

دکتر روحانی گفت: اگر فشار، نیاز، غرور ملی و استعداد با هم ترکیب شوند معجزه می‌آفرینند. خودباوری، اعتماد به نفس و اتکای به خدا می‌آورد، چنانچه ما در دوران دفاع مقدس بارها تجربه این اتفاق را کشف کرده‌ایم بویژه هنگامی که یک ملت با استعداد در فشار دشمن برای حفظ غرور ملی‌اش، نجات جان انسان‌ها و دفاع از قلمرو کشورش تلاش می‌کند.

رییس جمهوری افزود: علم، دانش، تحقیق، پژوهش، اعتماد به نفس و توکل به خدا ما را به مقصد خواهد رساند. البته باید در نظر داشت که ما برای پیشرفت و تولید، نیازمند انگیزه ملی و فداکاری هستیم و بعد از آن باید به انگیزه‌های مالی و چاشنی سود فکر کنیم.

دکتر روحانی با ابراز خرسندی از موفقیت‌های کشور در تولید دارو و تجهیزات پزشکی و پیشرفت‌های بی‌نظیر در علوم جدید نظیر نانو، بایو و هسته‌ای، گفت: خوشبختانه در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رییس‌ جمهور همکاری و هم‌افزایی قابل توجهی وجود دارد به طوری که مقام معظم رهبری که از دولت یازدهم و مسئولان آن عموماً اعلام رضایت می‌کنند نسبت به مسئولان سه دستگاه اعتماد کامل دارند و این بسیار مسیر را برای فعالیت هموارتر می‌کند تا به اهدافمان دست یابیم.

رییس جمهوری با تأکید بر حمایت همه جانبه دولت از نظر مالی و قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: تأسیس، راه‌اندازی و فعالیت این شرکت‌ها بهترین مسیر برای افزایش صادرات، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان تحصیلکرده کشور است.

در ابتدای این مراسم دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه انسانی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه اقتصاد کشور، بر سرمایه‌گذاری روی جوانان تحصیلکرده تأکید کرد و گفت: دولت تدبیر و امید از آغاز کار اهتمام ویژه ای به شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآوری‌های جوانان در بخش‌های مختلف داشته و دولت اثبات کرده است که می‌توان در علوم جدید گام های بلندی برداشت.

وی با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم در منطقه به بزرگترین کشور در حوزه اقتصاد  دانش بنیان مبدل شویم، گفت: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به اشتغال پایدار در کشور شده؛ اشتغالی که سازگار با محیط زیست است و از هزینه شدن سرمایه های زیرزمینی و منابع کشور جلوگیری می‌کند.

همچنین دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تفاوت نگاه در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به انسان فناور و تفکر کارآفرین، حرکت کشور در مسیر تولید محصولات جدید با فناوری داخلی را یادآور شد و گفت: تربیت نیروی کارآفرین در چارچوب شرکت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است که می‌تواند از یک سو مانع مهاجرت و از سوی دیگر باعث افزایش صادرات شود.

وی از روند رشد تولیدات علمی و حرکت پویای کشورمان در مرزهای دانش که باعث کسب رتبه اول در منطقه شده ، به عنوان شاخص توسعه‌یافتگی یاد کرد و گفت: سهم بخش سلامت در شرکت‌های دانش بنیان و میزان مقالات ارایه شده در حوزه پزشکی، بیش از سایر بخش‌هاست و باید در مرحله بعد به دنبال تجاری کردن محصولات بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا