ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازنگری شود

اما این که انجام این پروژه ها تا چه حد به گسترش کاربرد فناوری اطلاعات در کشور کمک کرده است، نیازمند بررسی و ارزیابی جامع حوزه ICT در کشور است تا بتوان با توجه به مشکلات و کاستی های موجود در این زمینه، در تعیین اهداف و برنامه ریزی های آینده نگرش واقع بینانه و بهتری ایجاد کرد. نگاه به چالش‌های پیش رو برای اعلام برنامه‌های بخش فناوری اطلاعات کشور، یکی از مباحث مورد توجه به شمار می‌رود تا با در نظر گرفتن تمام مزیت ها و محدودیت‌ها از جمله منابع و هزینه، چشم‌اندازی مناسب برای حوزه ICT تدوین شود. به گفته‌ کارشناسان پرداختن به مزیت ها، چالش‌ها، شناسایی عوامل فرسایشگر در دولت و بخش خصوصی، می‌تواند در ارایه‌ راه‌حل‌هایی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

رییس دانشگاه امیرکبیر در رابطه با نقش حوزه ICT گفت: به طور کلی در حال حاضر ICT در دنیا بخش مهمی از تولید ناخالص ملی کشورها را تشکیل می دهد. کشورهایی مانند کره، ایرلند و دیگر کشورها حدودا بیش از 10 درصد از درآمد و تولید ناخالص ملی خود را از طریق ICT کسب می کنند. البته اکنون آمار دقیقی از وضعیت کشور خودمان نداریم اما 12 سال پیش که آمار دقیق این حوزه را داشتیم، با رشد چشمگیری که این حوزه در آن زمان کسب کرده بود، تولید ناخالص ملی به رقمی در حدود سه درصد رسیده بود. اکنون هم شاید این رقم در همان حدود باشد.

دکتر سید احمد معتمدی افزود: این نشان می دهد که اگر بخواهیم توجه جدی و دید اقتصادی به این حوزه داشته باشیم، البته که در این حوزه جای کار بسیار زیاد است. هم در حوزه مخابرات و هم در حوزه فناوری اطلاعات قطعا جای کار بسیاری داریم چراکه، این حوزه از زمینه هایی است که دولت های مختلف روی آن سرمایه گذاری می کنند. بنابراین من فکر می کنم این حوزه، هم به جهت افزایش تولید ملی و در آمد ناخالص ملی و هم به لحاظ اشتغالزایی می تواند بسیار موثر باشد.

وزیر ارتباطات دولت سید محمد خاتمی در ادامه تصریح کرد: به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات که در دنیا سهم اشتغال بالایی دارد و این یعنی کار در حوزه فناوری اطلاعات، نیروی انسانی زیادی را می طلبد که این نیروها، نیروهای انسانی تحصیلکرده هستند. بنابراین، این موضوع می تواند به عنوان یک فرصت برای کشور ما تلقی شود. از این رو، ایجاد اشتغال برای نیروی انسانی تحصیلکرده یکی از مزیت های این صنعت است. ضمن اینکه، بهترین نیروهای انسانی در دانشگاه ها در حوزه های مرتبط با صنعت ICT تحصیل می کنند. رشته هایی مانند مهندسی الترونیک، کامپیوتر، مخابرات و … حوزه های مرتبط با این رشته هستند و حتی در رشته های علوم انسانی هم بحث های حقوقی و ارتباطات می تواند در این حوزه بگنجد. چرا که، این بخش تخصص های زیادی را می طلبد که این موضوع هم می تواند به عنوان یک مزیت تلقی شود.

وی ادامه داد: مزیت دیگر ICT که می توان روی آن تکیه کرد این است که هم سرمایه های کوچک می توانند وارد این عرصه شوند و هم سرمایه های متوسط و سرمایه های بزرگ؛ در زمان مدیریت بنده، این سه قسمت را تعریف کرده بودیم و برای هر کدام برنامه ای داشتیم. به عنوان مثال کافی نت ها و دفاتر خدمات ارتباطی در زمره سرمایه های کوچک، PAP ها و ISPها در گروه سرمایه های متوسط و اپراتورهای تلفن همراه سرمایه های بزرگ بودند. این طبقه بندی جواب هم داد و توانستیم با کمک آن رشد بسیار خوبی در تولید ناخالص ملی داشته باشیم و هم طی چنج سال اشتغال در این حوزه را به چیزی در حدود دو برابر افزایش دهیم.

معتمدی عنوان کرد: این مزیتی است که اغلب صنایع و بخش های خدماتی کشور از آن بهره ای نبرده اند، به عنوان مثال صنعت خودروسازی این قابلیت را ندارد که سرمایه های کوچک در آن وارد شوند و نیازمند سرمایه گذاری های کلان است. تمامی این مزیت ها می تواند در اقتصاد نقش اساسی ایفا کند. اما، از سوی دیگر مشکلات و چالش هایی برای بهره برداری از این مزیت ها وجود دارد که کار را سخت کرده است.

وی در رابطه با چالش های پیش روی صنعت ICT در کشورمان گفت: یکی از مهمترین این چالش ها این است که ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید بازنگری شود. واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی به این شکلی که انجام شد به هیچ وجه مناسب نبود. چنانکه می بینیم هم اینک هم برای شرکت مخابرات و هم برای دولت و وزارتخانه مشکلاتی را ایجاد کرده است. چون بسیاری از سرمایه گذاری های حوزه ICT که قرار است در بخش خصوصی انجام بگیرد، نهایتا به شرکت مخابرات می رسد و این موضوع مشکلاتی را در حوزه سرمایه گذاری پدید آورده است.

رییس دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: موضوع دیگر این است که، به بسیاری از زیرساخت های کشور در این حوزه توجهی نشده است. به عنوان مثال، سرمایه گذاری در حوزه تلفن ثابت که خود برای توسعه صنعت ICT یک زیرساخت تلقی می شود، با روش مناسبی صورت نگرفته است؛ البته در بخش گسترش تلفن همراه وضعیت به مراتب بهتر است.

وی افزود: مسائل یاد شده از مشکلات اصلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور هستند. علاوه بر اینها، بحث سیاستگذاری در این حوزه با توجه به وجود شوارایعالی فضای مجازی و دیگر شوراهایی که در بدنه دولت وجود دارند، موجب عدم یکپارچگی در این حوزه شده است. در هر حال، این موضوع باید برطرف شود چراکه، باعث شده تصمیم گیری های اساسی و کلیدی این حوزه با تاخیر انجام شده و یا به دلیل بلاتکلیفی اصلا انجام نپذیرد.

معتمدی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه، حمایت بانک ها از سرمایه گذاری در این بخش اصلا مناسب نیست و جا دارد که بیشتر در این عرصه ورود پیدا اینکه، حمایت بانک ها از سرمایه گذاری در این بخش اصلا مناسب نیست و جا دارد که بیشتر در این عرصه ورود پیدا کنند. بنابراین در صورتی که این مشکلات برطرف شوند و با توجه به مزیت هایی که حوزه ICT در کشورمان دارد که به آنها اشاره شد، می توانیم امیدوار باشیم که این صنعت بتواند در اقتصاد کشورمان جایگاه مناسبی داشته باشد و به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک شایانی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا