کشف حجم عظیم نئون در جو ماه

فضاپیمای LADEE ناسا به تازگی موفق به کشف یک مورد بسیار منحصر به فرد شده است. این فضاپیما در کاوش های خود به صورت کاملا واضحی موفق به کشف وجود حجم بسیار زیادی از نئون در کره ماه شده است. به این ترتیب دانشمندان دریافته اند که اتمسفر نازک ماه در خود گاز نئون را نیز جای داده است.

نئون گازی است که به دلیل درخشش شدید آن معمولا در علائم و تابلو های الکترونیکی به کار می رود و در میان عموم مردم با نام ماده شبرنگ شناخته می شود. دانشمندان برای چندین دهه احتمال می دادند که در اتمسفر کره ماه، گاز نئون وجود داشته باشد ولی هیچ گاه موفق به تائید این نظریه نشده بودند تا این که سرانجام یافته های فضاپیمای LADEE برای اولین بار این فرضیه را تایید کرد.

مهدی بینا، راهبر این تحقیق در این باره توضیح می دهد که وجود گاز نئون در قسمت خارجی جو ماه از زمان ماموریت های آپولو (نخستین کاوش رسمی و ارسال سرنشین انسان به ماه) مورد شک و گمان دانشمندان علوم نجوم و فضا بوده است. اما دلیل معتبری برای تایید آن وجود نداشت. البته چیزی که دانشمندان را بسیار خشنود می کند تنها وجود نئون نیست بلکه فراوانی آن در تنها قمر کره زمین است.

البته باید یادآور شد که نورانی بودن ماه در شب ها ارتباطی به این ماده ندارد زیرا نئون موجود در جو ماه آن قدر زیاد نیست که درخشندگی ماه را چند برابر کن زیرا اتمسفر خود ماه نیز بسیار رقیق و شکننده است. این اتمسفر از اتمسفر زمین در سطح دریاها 100 تریلیون بار کم تر و رقیق تر است. شایان ذکر است این میزان از تراکم اتمسفر زمین در میان  سیارات های موجود در منظومه شمسی نسبتا نادر است.