خواندنی های دردناک درباره ابولا

سیناپرس: اوایل سال جاری میلادی بود که مرگبارترین اپیدمی ابولا در تاریخ آغاز شد. تنها در سه کشور اصلی انتشار این بیماری یعنی گینه، سیرالئون و لبریا تقریبا 70 درصد مبتلایان جان باخته اند.

 

بدون نام تا 38 سال پیش

گفته می شود تا 38 سال پیش هیچ نامی برای این بیماری انتخاب نشده بود. تا قبل از آن نیز ابولا قربانی می گرفت و عمدتا غرب آفریقا را تحت تأثیر قرار می داد تا اینکه 38 سال پیش گزارش مرگ های مرموز در میان روستاییان زئیر یاهمان جمهوری کنگوی امروزی موجب شد تا این بیماری نام و نشانی برای خود پیدا کند.

 

تنها نکته امیدوارکننده ابولا

اینکه انتشار ابولا تنها از راه تماس فیزیکی و ترشحات مایع بدن امکانپذیر است می تواند تنها نقطه امیدوارکننده در فرآیند مبارزه با آن باشد. در همان روزهای نخست آغاز اپیدمی این بیماری بسیار فکر می کردند ویروس ابولا از راه هوا نیز قابل سرایت است اما کارشناسان بهداشتی در آفریقا این اطمینان خاطر را دادند که هوا نمی تواند مسیری برای انتقال این بیماری باشد.

 

خونریزی های دردآور

یکی از خطرناک ترین نشانه های ابتلا به این بیماری خونریزی از برخی اندام های بدن نظیر بینی و دهان است. اما کارشناسان بهداشتی اعلام کرده اند که در اپیدمی اخیری که آفریقا را تحت شعاع قرار داده موارد کمی از این نوع خونریزی ها مشاهده شده است.

 

هنوز درمانی وجود ندارد

با اینکه بیش از سه دهه از کشف این ویروس مهلک می گذرد اما تاکنون درمان خاصی برای آن ارایه نشده است. این پرسش مهمی است که بسیاری از مردم نگران آفریقا و سایر کشورهای جهان می پرسند. در پاسخ باید گفت طبیعت بسیار خطرناک این ویروس موجب شده تا دانش بشر در شناسایی دقیق این بیماری پیشرفت چندانی نداشته باشد.

 

همه چیز از کودکی دو ساله شروع شد

اپیدمی فعلی ابولا در غرب آفریقا تاکنون به مرگ بیش از 4500 نیز منجر شده است اما این شیوع مرگبار از یک نفر آغاز شد، کودکی دو ساله که در ششم دسامبر سال 2013 جان خود را از دست داد.

 

آماده باش در فرودگاههای آمریکا

همزمان با افزایش نگرانی های عمومی در آمریکا درخصوص شیوع ویروس ابولا مقامات فرودگاههای اصلی این کشور از طرحی خبر داده اند که بر اساس آن در 5 فرودگاه مهم این کشور مسافران مضنون به ابتلا به این بیماری زیر نظر قرار گرفته می شوند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا