۱۰ وانت قدرتمند جهان

تخت‌ گاز (Top Gear) نام مجموعه برنامه تلویزیونی پرطرفدار درباره وسایل نقلیه و به طور خاص خودروهای سواری است که با وجود نقدهای فراوانی که به آن می‌شود، هنگام پخش، بینندگان زیادی را در سراسر دنیا پای تلویزیون می‌نشاند. این برنامه ساخت کشور انگلستان و در آن به معرفی و بررسی جدیدترین خودروهای کمپانی‌های صاحب‌نام پرداخته می‌شود. پخش تخت گاز بتازگی از شبکه مستند صداوسیما و با نام استارت آغاز شده است. کارشناسان این برنامه، چندی پیش فهرستی از برترین خودروهای بارکش را معرفی کردند که در ادامه با یکدیگر مرور می‌کنیم.

 
بی ام دبلیو ام ۳ یوت (BMW M3 Ute)

همه ساله در نخستین روز آوریل (12 یا 13 فروردین در ایران)، بعضی روزنامه ها، مجلات و رسانه های جمعی اقدام به سر زبان انداختن شایعاتی می کنند که صرفا به منظور شوخی و دست انداختن مخاطبان است، چیزی شبیه دروغ سیزده خودمان. چند سال پیش، کمپانی بی ام دبلیو گرفتار دروغ آوریل شد.

در پی انتشار یک خبر نامعتبر، اعلام شد بی ام دبلیو یک خودروی بارکش با موتور هشت سیلندر V شکل تولید کرده، اما مدتی بعد معلوم شد بی ام دبلیو این شایعه را به واقعیت بدل کرده است.

قدرت موتور این خودرو ۴۰۰ اسب بخار اندازه گیری شده و بیشتر وزن خودرو ـ حدود چند صد کیلو ـ از روی محور رانش برداشته شده است. بعلاوه، سقف ام ۳ از نوع تارگا با قابلیت جدا شدن است و چرخ محرک خودرو نیز در قسمت عقب قرار دارد.

شلبی باجا ۷۰۰ (Shelby Baja 700)

باجا ۷۰۰، ساخت کمپانی شلبی آمریکن، نسخه پیشرفته تر فورد اف ـ ۱۵۰ اس وی تی رپتور (F-150 SVT Raptor) است. این خودرو مجهز به موتور ۸ سیلندر V شکل، سوپرشارژر 2 / 6 لیتری ویپل، سیستم اگزوز بورلا و لاستیک های بی اِف گودریچ کی۲۰ است.

گفته می شود باجا ۷۰۰ در تعداد محدود و فقط ۵۰ نسخه عرضه خواهد شد. با وجود قدرت موتور بیش از ۷۰۰ اسب بخار، دریافت مجوز تردد در خیابان های شهری برای این خودروی غول آسا بلامانع است. سیستم تعلیق این خودرو به گونه ای طراحی شده که راحتی حرکت را در مسیرهای سخت و ناهموار ممکن می کند. سپرهای جلو و عقب نیز به سفارش خریدار قابل تغییر است. قیمت پایه این خودرو از ۴۵ هزار دلار آمریکا (معادل حدود ۱۵۳ میلیون تومان) آغاز می شود.

هنسی ولوسی رپتور (Hennessey VelociRaptor)

ولوسی رپتور، محصول شگفت انگیز کمپانی هنسی پرفورمنس، تیونر نام آشنای صنعت خودروسازی آمریکاست. این خودرو مجهز به موتور هشت سیلندر V شکل و سوپرشارژر 9 / 2 لیتری است. اتاقک خودرو به گونه ای طراحی شده که هشت نفر سرنشین را براحتی در خود جای می دهد و سیستم تعلیق آن برای تردد در مسیرهای سخت و ناهموار کارآمد به نظر می رسد. ولوسی رپتور با قدرت موتور ۶۰۰ اسب بخار قادر است در 9 / 5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. ولوسی رپتور فقط در تعداد ۵۰۰ نسخه عرضه خواهد شد. امکان تغییرات سفارشی نظیر ارتقای سپرهای جلو و عقب، وینچ جلو، نوار چراغ های LED و ترمز بِرِمبو نیز در نظر گرفته شده است. قیمت پایه این خودرو از ۷۳ هزار و 500 دلار آمریکا (معادل حدود ۲۵۰ میلیون تومان) آغاز می شود.

هولدن اچ اس وی مالو (Holden HSV Maloo)

سال گذشته، جنرال موتورز، کمپانی خودروسازی آمریکایی چند ملیتی، از توقف خط تولید انواع خودروهای هولدن در شعبه استرالیا حداکثر تا سال ۲۰۱۷ خبر داد. مدل اچ اس وی مالو از جمله خودروهای پرطرفدار برند هولدن در این کشور است. بیشینه سرعت این خودرو به حدود ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می رسد. اچ اس وی مالو مجهز به موتور هشت سیلندر V شکل با قدرت ۵۷۶ اسب بخار است. از دیگر مشخصات این خودرو می توان به شاسی وی ایکس آر 8 (VXR8)، چهار خروجی اگزوز، ترمز لایت ویت و سیستم گشتاور برداری اشاره کرد. برای تجاوز نکردن از سرعت مجاز نیز سرعت خودرو به شکل دیجیتال روی شیشه جلو، یعنی در راستای دید راننده، به نمایش درمی آید. طراحی بدنه داخلی خودرو منحصربه فرد است و با دو رنگ قرمز و سبز پرفروش ارائه می شود.

دوج رم اس آرتی ـ ۱۰ (Dodge Ram SRT-10)

رم اس آر تی ـ ۱۰، محصول کمپانی آمریکایی دوج، یک خودروی بارکش اسپرت است. هدف از طراحی و ساخت این خودرو در درجه اول سرعت زیاد گزارش شده است. رم اس آرتی ـ ۱۰ مجهز به موتور ۱۰ سیلندر V شکل با حجم 3 / 8 لیتر است. این خودرو در 9 / 4 ثانیه به سرعت حدود 100 کیلومتر در ساعت می رسد. قدرت موتور این خودرو ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۵۲۵ پوند بر فوت اندازه گیری شده است. ارتفاع رم اس آرتی ـ ۱۰ از سطح زمین به اندازه 5 / 2 سانتی متر در قسمت جلو و 6 سانتی متر در قسمت عقب قابل کاهش است و رینگ های ۲۲ اینچی به همراه لاستیک های با کیفیت از دیگر مزیت های این خودرو است. نخستین نمونه این خودرو سال ۲۰۰۴ عرضه و تولید آن پس از سه سال متوقف شد.

مینی پیسمن ادونچر پیکاپ (Mini Paceman Adventure pickup)

مینی پیسمن ادونچر، یک وانت پیکاپ از نوع لایت دیوتی با ظرفیت ترابری کمتر از ۱۸۱۵ کیلوگرم است. این خودرو در عرض 8 / 7 ثانیه به سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. مینی پیسمن ادونچر را کارآموزان خلاق بی ام دبلیو مونتاژ کرده اند. آنها توانستند با اعمال تغییرات روی پیسمن کوپر اس (Paceman Cooper S) یک وانت شگفت انگیز بسازند که بیشینه سرعت آن به حدود ۲۱۲ کیلومتر در ساعت می رسد. قدرت موتور این خودرو ۱۸۴ اسب بخار اندازه گیری شده است. مینی پیسمن ادونچر از قابلیت سیستم چهار چرخ متحرک نیز برخوردار است، به این معنی که نیروی محرکه تولید شده از سوی موتور به صورت همزمان به هر چهار چرخ وارد می شود.

مرسدس ـ بنز جی ۶۳ اِی اِم جی ۶×۶ (Mercedes-Benz G63 AMG 6×6)

این خودروی شش چرخ دارای موتور دو توربو شارژ هشت سیلندر V شکل با حجم 5 / 5 لیتر است. جی ۶۳ در عرض هفت ثانیه به سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. قدرت موتور این خودرو ۵۴۰ اسب بخار، نیروی گشتاور ۵۶۱ پوند بر فوت و وزن کل خودرو چهار تن اندازه گیری شده است. جی ۶۳ در مسیرهای سخت و ناهموار براحتی حرکت می کند و حتی قادر است از میان رودخانه ای به عمق یک متر عبور کند. از کف لاستیک تا زیر شاسی ۴۶ میلی متر فاصله وجود دارد و فشار هر شش لاستیک از داخل خودرو قابل تنظیم است. جی۶۳ به سیستم قفل دیفرانسیل الکترونیکی نیز مجهز است که به وسیله کلیدهای روی داشبورد فعال می شود و هر شش چرخ خودرو را قفل می کند.

جی اِم سی سایکلون (GMC Syclone)

جی اِم سی سایکلون اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی آمریکا جزو پرسرعت ترین وانت های آن زمان بوده است و هنوز حداقل در سرعت در خط مستقیم، قابلیت به چالش کشیدن بعضی خودروهای اسپرت امروزی را دارد. این خودرو در عرض 3 / 4 ثانیه به سرعت حدود 100 کیلومتر در ساعت می رسد. جی ام سی سایکلون مجهز به موتور شش سیلندر V شکل با حجم 3 / 4 لیتر است. قدرت موتور آن نیز ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ پوند بر فوت اندازه گیری شده است. سایکلون نخستین خودرو در نوع خودش بوده که سیستم ترمز ضدقفل روی هر چهار چرخ آن نصب شد. تعداد ۲۹۹۵ عدد از این خودرو سال ۱۹۹۱ تولید شد. تمام تولیدات سایکلون در این سال به رنگ مشکی بوده است. سال بعد، فقط سه عدد از این خودرو ساخته و سپس خط تولید آن متوقف شد.

تویوتا هایلوکس (Toyota Hilux)

تویوتا هایلوکس، نام مجموعه خودروهای وانت پیکاپ ساخت کمپانی تویوتاست. نخستین نمونه این مجموعه سال ۱۹۶۸ تولید شد. این خودروها به طور کلی در سه مدل عرضه می شوند: هایلوکس تک کابین با گنجایش دو سرنشین، هایلوکس تک کابین به اضافه یک کابین کوچک که تعداد سرنشینان را به چهار نفر افزایش می دهد و هایلوکس دو کابین که قابلیت جاگیری حداکثر پنج سرنشین را دارد. تمام خودروهای هایلوکس یکی از این دو نوع موتور را دارد یا موتور چهار سیلندر با حجم 5 / 2 لیتر و قدرت ۱۴۲ اسب بخار یا موتور چهار سیلندر با حجم ۳ لیتر و قدرت ۱۶۹ اسب بخار. به مجموعه خودروهای تویوتا هایلوکس لقب نابود نشدنی داده اند. این خودرو در برنامه تخت گاز نیز معرفی و آزمایش شد و پس از پشت سر گذاشتن چالش های بسیار، از غرق شدن در آب گرفته تا آتش سوزی، مشاهده شد که هایلوکس باز هم روشن می شود و کار می کند!

فولکس واگن آموراک پاور ـ پیکاپ (Volkswagen Amarok Power-Pickup)

ایده ساخت این خودرو سال ۲۰۱۳ مطرح شد. در طرح ارائه شده، پاور ـ پیکاپ مجهز به موتور دیزلی شش سیلندر V شکل با حجم ۳ لیتر معرفی شد. قدرت موتور ۲۶۸ اسب بخار و گشتاور نیز ۴۴۳ پوند بر فوت محاسبه شده است. این خودرو در 9 / 7 ثانیه به سرعت حدود 100 کیلومتر در ساعت خواهد رسید. فولکس واگن ادعا می کند بیشینه سرعت این خودرو حدود ۲۱۱ کیلومتر در ساعت است. ارتفاع خودرو از سطح زمین به اندازه ۸۰ میلی متر کمتر از حد استاندارد است. از دیگر مشخصات این خودرو می توان به رینگ های اسپرت ۲۲ اینچی، چراغ های زنون در قسمت جلو و دیفیوزر فیبرکربنی در قسمت عقب اشاره کرد. یک صفحه نمایش لمسی هشت اینچی و ساب ووفر ۵۰۰ واتی نیز در طراحی داخلی این خودرو در نظر گرفته شده است.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا