اقتصاد دانش‌بنیان؛ پویا و متعلق به جوانان است

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور ، با بیان این‌که گسترش دیدگاه تجاری برای حل مشکلاتی چون کسب و کارهای نوین و اشتغال نیازمند فرهنگ سازی است، عنوان کرد: ، استارت‌‌آپ‌ها و مراکز شتابدهی نوآوری حرکتی که طی یکی دو سال گذشته با حمایت معاونت علمی آغاز شده است، پیش از این که یک حرکت اقتصادی باشد، یک حرکت فرهنگی هستند و فرهنگ کارآفرینی، این فرهنگی که در آن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استخدام را در اشتغال دولتی نمی‌بینند، بلکه در شرکت های تحت مدیریت خود دنبال می کنند، در راستای همین حرکت فرهنگی و ترویجی است.

 

فارغ التحصیلان در فرهنگ اقتصاد دانش بنیان تهدید نیستند
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت اصلاح نگرش‌ها و رویکردهای حاکم بر جامعه افزود: در فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها تهدید نیستند بلکه فرصتی برای حل مشکلات هستند تا با افزایش سرانه GDP کشور از محل دانش و نواوری، بتوانند اقتصادی کارآفرین ایجاد کنند و در نهایت، فرهنگی را که، سیستم نفتی طی بیش از صد سال حضور خود به ما تحمیل کرده تغییر دهند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، اصلاح آیین‌نامه‌های این بنیاد و اصلاح رویکردهای ان را در راستای توانمندسازی و پرورش نخبه توانمند در حل مشکلات کشور بر مبنای فرهنگ اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: در بنیاد نخبگان هم در واقع آیین‌نامه‌های جدیدی که یک سال گذشته تدوین و اجرایی‌سازی شده، به همین اصول اشاره دارد. این ادبیات که یک نخبه نمی تواند مشکل اشتغال خود را حل کند با مفهوم نخبگی در تعارض است. نخبه کسی است که ضمن ایجاد اشتغال، سرانهGDP کشور را از محل فناوری بالا برده و در تولید ثروت از دانش تاثیر داشته باشد. این نگرش در تمامی رویکردهای جدید بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری در جریان است.
رییس ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک کشور با اشاره به نقش این حوزه در ایجاد اشتغال مبتنی بر دانش و فناوری گفت: در واقع توسعه IT و ICT زمینه‌ای فراهم کرده که ضمن تسهیل و ارزان شدن ارتباطات، زمینه بسیار خوبی را برای ایجاد اشتغال بر همین بستر فراهم ساخته است. بر مبنای چنین بستری ظرفیت‌های استان همچون گردشگری، فروش محصولات به شکل گسترده تر و سود‌ده تر محقق می‌شود.

 

اقتصاد دانش بنیان متعلق به جوانان است
ستاری، اقتصاد دانش‌بنیان را اقتصادی پویا و متعلق به جوانان زیر 30 سال متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و گفت: شکل‌دهندگان این اقتصاد، جوانانی هستند که روزانه 18-17 ساعت روی ایده‌هایشان کار می‌کنند و بعضی از این شرکت‌ها با پرورش ایده های نوآورانه خود، سالانه به میزان 10 برابر پیشرفت در حوزه کاری خود دارند.
ستاری با بیان این که قطعا نطفه‌های چنین شرکت‌هایی در دانشگاه ها بسته می‌شود، نقش دانشگاه ها در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را کلیدی دانست و افزود: باید ساز وکاری تعریف شود که دانشگاه بتوانند از از ایجاد چنین شرکت‌هایی سود ببرند و شریک درآمدهای آنان باشند. دانشگاه ها نسبت به فارغ التحصیلان خود مسئولند و باید آنان را در مسیر آینده خود، چه در حوزه کار مرز دانشی و چه کار تجاری هدایت و همراهی کنند.
وی افزود: جایزه‌ 5 درصد تجاری سازی برای دانشگاه‌ها در همین راستا تعریف شده است و این سازو کار کمک می‌کند که دانشگاه با پرورش شرکت‌هایی که بعد ها بزرگ و به شرکت‌های قدرتمندی تبدیل، بخشی عمده از درآمد خود را از محل این شرکت‌ها تامین و سهم بسزایی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کند.

ضرورت توسعه فرهنگ خطرپذیری
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مهم ترین نقشی معاونت علمی و فناوری را در ترویج فرهنگسازی و تثبیت گفتمان اقتصاد دانش بنیان دانست و با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ خطرپذیری و پذیرش ریسک جوانان برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: اقداماتی چون اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پذیرش ریسک شرکت‌ها توسط صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای همین گفتمان سازی است.
نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت‌های گمرکی و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در نظر گرفته شده برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: طی یک سال اخیر بیش از 1600 شرکت دانش بنیان از معافیت های مالیاتی و گمرکی بهره مند شده اند و قانون حمایت از شرکت‌ها دانش‌بنیان این انعطاف و آمادگی دارد که به بیش‌ترین میزان از اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری حمایت کند.
ستاری با بیان این‌که مشکلات استان‌ها از طریق تجاری سازی حل می‌شود اظهار کرد: آمادگی کامل وجود دارد که از پروژه های پژوهشی دانشگاه‌ها با رویکرد حل مشکلات استانی حمایت شوند.

بزرگ ترین شرکت های کشور باید از حوزه دانشی و فناوری باشند
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت درک ضرورت و اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان توسط جامعه، اختصاص عدد قابل توجهی از سرانه GDP کشور از محل اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از لازمه‌های این توجه بخشی دانست و افزود: طبیعت و ماهیت اقتصاد نفتی این گونه است که به اقتصاد دانش‌بنیان به شکلی جدی توجه نداشته باشد. بنابراین باید بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور از حوزه دانشی و فناوری باشند و نه شرکت‌های نفتی و گازی و معادن. چراکه این شرکت‌ها بدون منابع زیرزمینی و داشته‌های خام خود ثروت دیگری ندارند و به نوآوری، خلاقیت و مغز، کمتر اهمیت قائلند.
وی ادامه داد: تا زمانی‌که نتیجه پژوهش ها در زندگی مردم قابل لمس نشود و از آن بهره برده نشود، نمی‌توانیم اقتصاد دانش‌بنیان را به عنوان گفتمانی جدی در کشور مطرح کنیم.

افزایش حمایت ها از حوزه مرز دانش در سال جاری
رییس هبات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با اشاره به حمایت این صندوق از تحقیقات و پژوهش های حوزه مرز دانش گفت: همان طوری که سال گذشته این معاونت علمی و فناوری بود که بیش ترین میزان حمایت ها را از تحقیقات بنیادی و مرز دانش انجام داد، امسال هم قطعا حمایت ها را در حوزه گرنت افزایش خواهیم یافت.
براساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز وارد استان خراسان رضوی شد و ضمن بازدید از شرکت های دانش بنیان، حضور در نشست شورای پژوهشی و نشست اتاق بازرگانی استان؛ با فناوران، دانشگاهیان و پژوهشگران این استان به گفت وگو پرداخت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا