مشاهده 23 مورد یوزپلنگ ایرانی از ابتدای سالجاری تاکنون

 هومن جوکار در گفت و گو با ایرنا افزود: این یوزپلنگ ها در زیستگاه های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، یزد و پارک ملی توران در استان سمنان مشاهده و تصویر برداری شده اند.وی درباره تعداد یوزهای مشاهده شده توضیح داد: از آنجا که برخی از این یوزها با چشم غیرمسلح مشاهده شده اند از این رو نسبت به تعداد دقیق آنها نمی توان اظهار نظر کرد زیرا ممکن است برخی از آنها تکراری باشند اما اگر تمام مشاهدات توسط دوربین های تله ای انجام می شد امکان بررسی آنها از روی خال هایشان وجود داشت.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ادامه داد: تفاوت یوزپلنگ ها را می توان از روی خال های آنها مشخص کرد که با تصویربرداری امکان پذیر است.وی افزود:تاکنون در این تصویربرداری ها و مشاهدات 4 قلاده ( یک مادر و سه توله) در خراسان جنوبی، 5 قلاده در خراسان شمالی، 3 قلاده در یزد و 11 مورد در 2 تا 3 خانواده چند نفره و تک نفره نیز در پارک ملی توران سمنان مشاهده شده است که قطعا حدود 20 قلاده از این یوزپلنگ ها تکراری نبودند.
جوکار گفت: اکنون حدود 100 دوربین تله ای در زیستگاه های یوزپلنگ ها نصب شده است که با توجه به وسعت 6 میلیون هکتاری این زیستگاه ها جوابگو نیست.
وی افزود: بررسی ها نشان داد برای پایش و رصد این میزان زیستگاه باید حداقل 500 دوربین تله ای نصب شود که منتظر اجرای این کار هستیم.
جوکار اظهار کرد: علاوه بر اینکه با سمن های داخلی همکاری می کنیم با دو موسسه بین المللی انجمن ' حفاظت از حیات وحش ' و ' پنترا ' که دو نهاد غیر دولتی زیست محیطی هستند نیز همکاری داریم و قرار است این دوربین ها از طریق این موسسات تهیه شود.
وی با بیان اینکه اکنون دو کار متفاوت در مورد جمعیت یوزپلنگ ها در کشور انجام می دهیم گفت:یکی پایش و دیگری تخمین جمعیت است، در بخش پایش وضعیت این گربه سان کنترل می شود و در بخش تخمین جمعیت نیز دوربین ها با همین هدف نصب شده اند اما تعدادشان کافی نیست، منتظر دوربین های جدید هستیم تا سرشماری انجام شود.
یوزپلنگ آسیایی گونه ای در خطر انقراض است که فقط در ایران وجود دارد و بنابر آخرین آمار اعلام شده اکنون حدود 50 قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور وجود دارد، از آنجا که این یوزپلنگ فقط در ایران زندگی می کند از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی هم می گویند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا