تاثیر فست فودها و غذاهای ناسالم بر مغز

پژوهش های جدید نشان می دهد بخش مرتبط با یادگیری ، حافظه و بهداشت روانی انسان در مغز افرادی که به صورت دائم از غذاهای غیر سالم مانند نوشیدنی های شیرین ؛ غذاهای شور و گوشت های فراوری شده استفاده می کنند ، کوچکتر از سایر افراد است .

لازم به توضیح است که اگرچه در این مطالعات تنها اطلاعات و ساختار مغز افراد داوطلبی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت که در سنین بالای 60 سال بودند ولی پژوهشگران به صراحت اعلام کردند که این موضوع و تاثیرات مخرب غذاهای فوق الذکر ، ارتباطی با سن و جنسیت نداشته و در همه افراد از جمله جوانان و کودکان نیز قابل مشاهده است .

در همین زمینه فلیک جاکا Felice Jacka سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد پژوهشگر دانشکده پزشکی  دانشگاه دیکین Deakin University School of Medicine در کشور استرالیا اعلام کرد : " ما پیش از این می دانستیم که ترکیبات غذائی اعم از غذاهای سالم و ناسالم می توانند تاثیراتی سریع و قابل توجه بر بخش hippocampal مغز داشته و بر اندازه و عملکرد این قسمت مهم مغز موثر باشند . اما تا کنون و پیش از این دوره از مطالعات ؛  این تحقیقات تنها روی موش های آزمایشگاهی انجام شده و هیچ گاه به صورت مستقیم روی انسان انجام نشده بود . "

این پژوهشگر استرالیا در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که این مطالعات برای نخستین بار است که مستقیم روی انسان ها انجام شده و نشان دهنده تاثیر مواد غذائی ناسالم بر اندازه و عملکرد بخش  hippocampi مغز است .

گفتنی است در مغز انسان دو بخش hippocampi .جود دارد که در دو سمت چپ و راست قرار دارند . بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، افراد  بالغی که در رژیم غذائی خود از مواد غذائی ناسالم مانند نوشیدنی های قندی ؛ مواد غذائی نمکی و غذاهای فراوری شده استفاده می کنند ، دارای hippocampi کوچکتری در سمت چپ مغز خود هستند . از سوی دیگر افرادی که در رژیم غذائی روزانه خود از الگوی غذاهای سالم پیروی کرده و  به میزان زیادی از ماهی ها ، سبزیجات و میوه استفاده می کنند ، دارای hippocampi چپ بزرگتری هستند .   

دکتر فلیک جاکا در خاتمه اظهار داشت : " مطالعات ما نشان دهنده تاثیرات مستقیم تغذیه روی بخش hippocampi مغز بوده و از آن جائی که hippocampi در مغز انسان دارای وظایف بسیار مهمی بوده و نقشی بسیار با اهمیت در یادگیری و حافظه افراد در تمامی طول عمر ، ایفا می کند ؛ درک این موضوع بسیار حیاتی است که نوع تغذیه  در سنین کودکی و نوجوانی می تواند افراد را در بهبود عملکرد مغزی و قدرت حافظه یاری کند . "

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن ها در آخرین شماره  مجله علمی – پزشکی BMC Medicine منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا