بیماران دیابتی بیشتر در معرض زوال عقل قرار دارند

«والاندیای سریکانث»، از پژوهشگران تیم تحقیق که در مورد ارتباط دیابت و افزایش خطر زوال عقل به تحقیق و بررسی پرداختند، در این رابطه می گوید: «افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ نسبت به دیگران دو برابر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.»

این پژوهش ها ارتباط مستقیمی را بین دیابت نوع ۲ و از دست رفتن سلول های مغزی و اتصالات آن، سطح بتاآمیلوئید و پروتئین دولایه در مایع نخاعی، شناسایی کرده است.

به گزارش مهر، پژوهشگران در این پروژه تحقیقاتی گروهی از شرکت کنندگان را که به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند، مورد بررسی قرار دادند. نتایج مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت به طور متوسط دارای ۱۶ پیکوگرم در هر میلی لیتر سطح بالاتری از پروتئین tau در مایع نخاعی هستند که به نظر می رسد باعث ساخت بیشتر پروتئین دو لایه در مغز شده و ممکن است این پروتئین دو لایه به بروز زوال عقل کمک کند.

علاوه بر این دیابت بر کاهش ضخامت قشری از مغز که دارای بیشترین سلول عصبی است، اثر می گذارد. قابل توجه است که این بافت غشایی مغز در افراد مبتلا به دیابت به طور متوسط ۰.۰۳ میلی متر کمتر از کسانی است که به این بیماری دچار نشده اند با این حال این افراد هیچ مشکلی در تفکر، حافظه، اختلال خفیف شناختی یا زوال عقل به علت بیماری آلزایمر نداشته اند.  تجمع پروتئین دولایه ممکن است به از دست دادن بافت مغز کمک کرده و باعث زوال عقل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا