معاون رییس جمهوری: نسل جوان پایه اقتصاد آینده کشور است

سورنا ستاری عصر دوشنبه در نشست هم اندیشی روسای دانشگاهها، حوزه ها، مراکز پژوهشی و پارک علم و فناوری خراسان رضوی در مشهد افزود: امروز در جامعه ما بسیاری از مفاهیم باید تغییر یابد چنانکه فرهنگی که اشتغال را مساوی استخدام می داند و یا نخبگان برای اشتغال منتظر هستند تا دیگران آنان را بکار بگمارند، باید عوض شود.
وی گفت: یک نخبه خود باید 50 نفر را شاغل کند اگر غیر از این باشد نحوه توانمندسازی ما دچار ایراد می باشد زیرا نخبه کسی است که به جامعه خود خدمت کند، اشتغال ایجاد نماید و درآمد ناخالص داخلی را بالا ببرد و در تولید دانش تاثیر مستقیم داشته باشد.
معاون رییس جمهوری افزود: از جمله مشکلات آن است که نیروی انسانی را به عنوان سرمایه نمی شناسیم و به جای آن فقط بشکه نفت، صنایع و معادن را سرمایه می دانیم در حالی که در دنیای امروز به ویژه زمانی که اقدام به خام فروشی می کنیم صحبت از آنها به عنوان سرمایه معنی و مفهومی ندارد.
وی با اشاره به 32 میلیون نفر نیروی انسانی بین 20 تا 40 سال و 4،5 میلیون دانشجو در کشور ادامه داد: اینها سرمایه های اصلی و واقعی ما هستند لذا بی توجهی به آنان موجب زیان می شود بگونه ای که دیگران در بیرون کشور این نیروی انسانی، مغزها، ایده ها و اندیشه ها را مورد توجه قرار می دهند و ما آنان را نمی بینیم.
ستاری گفت: این در شرایطی است که امروز در دنیا شکل صنایع هم تغییر کرده و بر خلاف آنچه در گذشته با عنوان صنعت می شناختیم شرکتهایی همچون ماکروسافت و گوگل پیشرو هستند در عین آنکه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات زمینه ای ایجاد کرده که در آن ارتباطات تسهیل، ارزان و گستره علم و نفوذ آن در این عرصه بسیار زیاد شده و برای فروش و تجارت نیاز به فضای فیزیکی نیست.
وی افزود: امروز زمان صنایع نرم است، صنایعی که با محیط زیست سازگار هستند و نه صنایعی که با صدمه زدن به محیط زیست و استفاده از آب و نفت مفت با این عنوان که تولید کرده به اقتصاد کمک می کنند همچنان ادامه فعالیت دهند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: دانش منشا تولید این ثروت است، امروز شرکتهای دانش بنیانی در کشور وجود دارند که ظرف سه ماه به بیش از 100 میلیون تومان فروش روزانه رسیده اند و پلت فرم آنها فناوری اطلاعات و ارتباطات است و همه بدان دسترسی دارند چنانکه 40 میلیون دستگاه گوشی همراه بازاری برای همین شرکتها و کسانی است که بتوانند از آن بهره ببرند.
وی با تاکید بر لزوم تغییر گفتمان در این حوزه گفت: این اقدام در سطح کشور در تمامی بخشها و حوزه ها شروع شده اما باید توسعه زیادی یابد تا جایی که سرمایه گذار به این نکته برسد که به جای سرمایه گذاری در حوزه ساختمان، دلار و سکه سرمایه خود را به حوزه های دانش بنیان انتقال دهد.
ستاری افزود: حوزه شرکتهای دانش بنیان، تجاری سازی ایده ها، اندیشه ها و ابتکارت در عرصه های مختلف در ایران بسیار بکر است لذا این حوزه سودآوری بالایی دارد و بخش خصوصی می تواند در آن فعال شود.
وی در ادامه با اشاره به کمکهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این بخش گفت: در حوزه بین الملل پذیرش خطرپذیری ایرانیان خارج کشور که در ایران فعال می شوند برای یک سال و حل موضوع سربازی آنها و کمکهایی در حوزه پسادکترا از جمله این خدمات است.
وی در حوزه بنیاد نخبگان هم ارائه کمک هزینه تا مبلغ 10میلیون ریال به دانشجویان دکترا، یک سال بورسیه خارج کشور و نیز معافیت سربازی برای دانشجویانی که شرکت دانش بنیان تاسیس کنند و یا نقش موثری در این شرکتها داشته باشند را از دیگر کمکهایی برشمرد که در راستای حمایت از ایده ها و نخبگان صورت می گیرد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مورد اخذ مالیات، بیمه و گمرک از شرکتهای دانش بنیان نیز تاکید کرد: بطور قطع با مواردی از این دست که خود جرم محسوب می شود برخورد می گردد.
وی افزود: امسال هزار و 500 شرکت دانش بنیان از معافیت مالیاتی استفاده کردند که از این تعداد بخشی داخل پارکهای علم و فناوری بودند و حدود 400 شرکت خارج از پارک که شرایط لازم را داشتند و از این امکان بهره گرفتند.
ستاری ادامه داد: در حوزه گمرگ نیز همین شرایط حاکم است اما این معافیتها شامل برخی موارد همچون ورود مواد اولیه تولیدی نمی شود ولی خط تولیدی و تجهیزات را دربر می گیرد.
معاون رییس جمهوری گفت: باید برای اثبات خود به جایی برسیم که بزرگترین شرکتهای کشور در حوزه های دانش بنیان باشند و ما نیز از آنان حمایت خواهیم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا