ربات مادر بچه‌ربات‌های‌ بالنده‌ می‌سازد

یافته‌های جدید نشان می‌دهد ربات‌ها قادرند به همان شکلی که حیوانات و انسان‌ها تکامل می‌یابند، خودشان را ارتقا دهند. بر همین اساس دانشمندان موفق شدند یک نوع ربات مادر تولید کنند که قادر است با استفاده از قطعات مکانیزه شده، بچه ربات‌هایی بسازد که در هر نسل پیشرفته‌تر می‌شود. این ربات مادر طی فرآیندی که به انتخاب طبیعی شباهت دارد کارآمدترین صفات فرزندانش را انتخاب کرده و از آنها برای ارتقای نسل‌های بعدی بهره می‌گیرد.

در این مطالعه، ربات مادر که شبیه یک بازوی رباتیکی بزرگ است توانست ده نسل بچه ربات تولید کند. بچه ربات ها از مکعب های پلاستیکی ساخته شدند و در آنها موتورهای داخلی تعبیه شده بود. مشاهده شد این ربات ها قادرند صفات کارآمد خود را به نسل های بعدی انتقال دهند، طوری که توانایی های حرکتی ربات های نسل آخر تقریبا دو برابر ربات های نسل اول گزارش شد.

ربات مادر به گونه ای برنامه ریزی شده که قادر است توانایی های حرکتی هر نسل از ربات ها را از روی یک آزمایش ارزیابی کرده و تعیین کند هر یک از ربات ها می تواند تا چه مسافتی و در چه مدت زمانی پیش برود. در این آزمایش، بچه ربات ها باید یک مسافت تعیین شده را در مدت زمانی مشخص بپیمایند. ربات مادر ربات هایی را که بیشترین مسافت را در کوتاه ترین زمان طی می کنند نگه داشته و ربات های بازنده را از دور آزمایش ها خارج خواهد کرد.

گویی هر یک از ربات ها حامل یک ژنوم است که درست مانند انسان ها از ژن های متعددی تشکیل شده است. این اطلاعات ژنتیکی از یک نسل به نسل بعدی انتقال یافته و در هر بار انتقال از طریق حذف ژن های ناکارآمد، جهش یا ادغام ژن ها سعی می شود فقط ژن های کارآمد به نسل های بعدی راه یابد. بررسی این فرآیند در ربات ها در درک بهتر چگونگی تکامل انسان ها مؤثر است. به علاوه، دانشمندان امیدوارند بتوانند با استفاده از این ربات ها به این پرسش زیستی که هوش انسان چگونه به وجود می آید پاسخ دهند.

تاکنون تصور می شده ربات ها فقط در انجام اعمال تکراری تعریف شده بویژه در تولیدات انبوه کارایی دارند. حال آن که دانشمندان معتقدند ربات ها نیز می توانند طوری طراحی شوند که مانند انسان ها از قابلیت خلاقیت و نوآوری برخوردار باشند. البته دانشمندان یادآور می شوند هنوز تا ساخت ربات هایی که بتوانند مانند انسان ها فکر کنند راه درازی در پیش است. در حال حاضر، ربات ها برای تکامل به انسان ها وابسته اند، اما پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور ربات ها بتوانند به طور محدود بدون دخالت انسان رفتار و فکر کنند.