قدمت تاریخی اعتیاد به نوشیدنی های کافئین دار در بشر

نوشیدنی های قندی مشهوری مانند کوکاکولا و استارباکس نوشیدنی های کافئین دار نسبتا جدیدی هستند، اما تحقیقات نشان می دهند که مصرف نوشیدنی های کافئین دار در آمریکا بیش از هزار سال قدمت دارد.

محققان دانشگاه نیو مکزیکو در پژوهش خود دریافتند که افراد ساکن در  جنوب غربی ایالات متحده و شمال غرب نیومکزیکو بین سال های 750 تا 1400 بعد از میلاد به مصرف نوشیدنی های پر کافئین می پرداختند. این نوشیدنی ها که معمولا از کاکائو یا  گیاهی به نام خاس (Holly) گرفته می شد در بین این افراد این مناطق بسیار رایج بود.

به توضیح پاتریشا کراون، استاد برجسته انسان شناسی و راهبر این تحقیق، یکی از این نوشیدنی های بسیار رایج در بین مردم این مناطق، نوشیدنی شکلاتی بود که از کاکائو ساخته شده بود. دیگری نیز نوشیدنی بود که ماده اصلی آن خاس بود. مردم آمریکا سابقا آن را " نوشیدنی سیاه" می نامیدند. هر دو این نوشیدنی ها سرشار از کافئین بودند. لازم به ذکر است که هیچ کدام از مواد اصلی این نوشیدنی ها در جنوب غربی آمریکا کشت نمی شد و احتمالا از طریق راه های تجاری و سایر کشور ها به این مناطق می رسید.

همچنین گفته می شود که احتمالا نوشیدنی های کافئین دار تنها برای ثروتمندان بوده است. مناطق یاد شده در آن زمان با مکزیک در ارتباط تجاری بودند زیرا مکزیک نزدیک ترین مکانی بود که مردم از طریق آن می توانستند به کاکائو دسترسی داشته باشند. وجود کاکائو های قرمز رنگ در برخی از مناطق جنوب غربی آمریکا نشان دهنده رابطه  تجاری  پایدارمیان مردم این منطقه و ساکنان آمریکای میانه است.

 از طرف دیگر گیاه خاس، ممکن است از جنوب ایالات متحده یا مکزیک نشات گرفته باشد. اما متاسفانه ته مانده نوشیدنی ها که در ظروف سرامیکی یا پارچ های باقی مانده از آن دوران یافت می شود نمی تواند جزئیات خوبی درباره "نوشیدنی سیاه"،که مصرف آن در زمان های یاد شده بسیار رایج بود، ارائه بدهد. کراون احتمال فراوانی برای این امر قائل است که کافئین، بیشتر به عنوان بخشی از آیین مذهبی یا سیاسی مردم در نظر گرفته می شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا