ساخت پنل ردیاب خورشیدی بدون نیاز به موتور

محققان دانشگاه میشیگان به تازگی موفق به کشف روشی شدند که با استفاده از آن می توان سلول های خورشیدی را بدون نیاز به موتور های سنگین و پر مصرف به سمت خورشید چرخاند. پنل ساخته شده توسط این تیم بر روی صفحه انعطاف پذیری از جنس kapton چاپ شده است که بریدگی هایی به شکل خط تیره دارد. این بریدگی ها در سراسر سطح پنل حرکت می کنند. زمانی که این پنل کشیده می شود، به شکل یک توری در می آید که هر بخش آن کمی با چرخش روبرو می شود.

 میزان پیچ و تاب این پنل، که موجب چرخش به سمت خورشید می شود، به حد کشیده شدن آن بستگی دارد. آرون لامورکس به عنوان راهبر این تحقیق، درباره این روش می گوید: «این طراحی قادر است تمام چیزی که یک پنل بزرگ خورشیدی تولید می کند را به ما بدهد و تنها تفاوت آن به پنل های موجود این است که آنها را به یک ساختار بسیار مسطح تبدیل می کند.»

بر اساس یافته های این تیم، این پنل ها می توانند تقریبا به اندازه پنل های ردیاب خورشیدی حال حاضر موثر باشند. مسلما این پنل های جدید می تواند برای کاربرد های خانگی بسیار مفید باشد. شایان ذکر است که این پنل ها بسیار سبک هستند و وزن آنها یک دهم پنل های خورشیدی موجود در بازار است.

 لامورکس در ادامه سخنان خود درباره این پنل ها بیان کرد: «ما بر این باوریم که این پنل ها پتانسیل قابل توجهی دارند به همین منظور به دنبال راه هایی هستیم که به واسطه آنها بتوان از این پنل ها حداکثر استفاده را انجام داد. این پنل ها در نهایت منجر به کاهش هزینه های الکتریسیته خورشیدی می شود.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا