رسانه بیشتر استرس زاست تا عاملی برای آرامش

سینا پرس: در این بررسی دکتر لئونارد رینک از دپارتمان محققان دانشگاه مینز، دکتر تیلو هارتمن و دکتر الیسون ادن از دپارتمان علوم دانشگاه آمستردام، از 471 نفر از شرکت کنندگان در این پژوهش، درباره زمانی که سر کار یا در مدرسه گذراندند و رسانه هایی که بعد از روزی خسته کننده مورد استفاده قرار داده‌اند سوال کردند.

 

نتایج این تحقیقات بدینگونه بود که آنهایی که روز بسیار خسته کننده و پر تنشی  را گذرانده بودند، پس از استفاده از رسانه ها، معتقد بودند که با این کار وقت خود را تلف کرده اند و احساس گناه می کردند که چرا این زمان را به رسیدگی به کارهای مهم تر اختصاص نداده‌اند.

اما تحقیقات ثبت شده در مجله محققان دانشگاه مینز ژوهانس‌بورگ در آلمان و دانشگاه VU آمستردام در هلند نشان می‌دهند که این عمل نه تنها باعث کاهش تنش نمی‌شود، بلکه حس‌هایی مانند درماندگی ،ناتوانی و شکست را در انسان افزایش می‌دهند.

البته در این پژوهش مشاهده شد که در بعضی افراد، استفاده از رسانه‌های سرگرم کننده به رها شدن آن‌ها از استرس روزانه کمک می‌کند. بدینگونه که در فرد احساس قدرت و کنترل گری بوجود می‌آید و باعث می‌شود خود را قوی تر بپندارد.

دکتر لئونارد رینک در نهایت می‌گوید: ما در حال انجام تحقیقات بیشتر و دقیق تر در این زمینه هستیم. واضح است که ارتباط میان رسانه ها و زندگی بهتر بسیار پیچیده است و تاثیر رسانه ها بر هر فردی می‌تواند متفاوت از فرد دیگر باشد. ولی طبق آخرین دست‌آورد های تحقیقات گوشی‌های هوشمند، اینترنت همراه و رسانه های پیشرفته و توانایی های بی حد و مرز آن‌ها، همیشه و همه جا دسترسی داشتن به ارتباطات، بیشتر عامل استرس زا است تا عاملی برای کاهش استرس.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا