از بین بردن دود سیگار درهوا با استفاده از نانوکاتالیست

 یک گروه تحقیقاتی از مؤسسه KIST کره موفق به ساخت فیلتر نانوکاتالیستی شدند که دارای پوششی از جنس اکسید منگنز است، این فیلتر قادراست مواد مضر موجود در فضای اتاق که حاصل استعمال دخانیات است را کاهش دهد. 
این کاتالیست قادر است 100 درصد ذرات موجود در دود سیگار را از بین ببرد؛ ترکیباتی نظیر نیکوتین که با استفاده از این نانوکاتالیست تبدیل به بخار آب و دی اکسیدکربن می شود.
نتایج یافته های این گروه تحقیقاتی نشان می دهد تجهیزات پاک کننده هوا در صورت بهره مندی از این فناوری جدید می تواند در مدت کمتر از30 دقیقه بیش از 80 درصد از دود سیگار را از بین ببرد، همچنین امکان از بین بردن 100 درصد دود سیگار در فضای 30 مترمربعی درمدت یک ساعت را فراهم می کند، فضایی که 10 نفر درآن همزمان در حال استعمال سیگار باشند.
فیلترهای فعال شده در این روش برخلاف فیلترهای رایج، اماکن زدودن مواد گازی نظیر استالدهید را دارا هستند، فیلترهای رایج معمولا بعد از مدتی دچار زوال کارایی وعملکرد شده و لازم است درکمتر از یک هفته تعویض شوند.
نانوکاتالیست مورد استفاده در این پروژه دارای پوششی از جنس اکسید منگنز است که روی فیلتری از جنس سرامیک قرار داده شده است، این نانوکاتالیست می تواند با استفاده از رادیکال های اکسیژن که حاصل تجزیه اوزون است، مواد سمی را از بین ببرد. در ارزیابی که اخیرا انجام شده، محققان نشان دادند که 98 درصد از ترکیبات فرار آلی توسط این نانوکاتالیست تجزیه می شود.
به گزارش ایرنا،با توجه به نتایج موفقیت آمیز این پروژه، محققان انتظار دارند که طی یک سال آینده این فناوری تجاری سازی شود، محققان این پروژه از این دستاورد بسیار رضایت دارند چرا که درصورت وارد شدن به دستگاه های تصفیه هوا می تواند دود سیگار را از بین ببرد، در حالی که با روش های رایج انجام چنین کاری بسیار دشوار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا