استفاده از فناوری های نو برای افزایش بهره وری انرژی در کشور

بهره وری انرژی در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست، چراکه میزان هدررفت انرژی در عرصه های مختلف بالاست و این موضوع هزینه های زیادی به کشور تحمیل می کند.

هم اکنون بخش عمده انرژی کشور از سوخت های فسیلی تجدیدناپذیر تامین می شود. بنابراین هدررفت انرژی و پایین بودن بهره وری آن به معنای از بین رفتن منابع ارزشمند و بدون بازگشت ملی است.

بسیاری از کارشناسان عواملی چون قیمت ارزان انرژی در ایران و نیز عدم فرهنگسازی مناسب در زمینه استفاده از انرژی را به عنوان دلایل اصلی این بهره وری پایین ذکر می کنند. البته در کنار این موضوع نمی توان از نقش عوامل فنی چشم پوشید. در حال حاضر بسیاری از مراکز تولیدی، کارخانه ها و صنایع ما از فناوری و تجهیزات چند دهه پیش بهره می گیرند که معمولا میزان هدررفت انرژی در آنها بسیار زیاد است. بنابراین نوسازی صنایع، بهره گیری از فناوری های روز و نیز روی آوردن به فعالیت های دانش بنیان در امر تولید می تواند تا حد زیادی در افزایش بهره وری انرژی نقش آفرین باشد.

مهندس سیدحسین سجادی؛ مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: بهره وری انرژی در کشور ما با شرایط حاضر، قابل قبول است چون ما برق را با قیمت بسیار نازلی عرضه می کنیم و معمولا در چنین فضایی، بهره وری شکل نمی گیرد اما با تلاش و همتی که در داخل کشور وجود دارد، توانستیم مردم شریف ایران را تا حدی به سمت افزایش بهره وری انرژی سوق بدهیم.

وی افزود: واقعیت این است که بهره وری زمانی شکل می گیرد که این موضوع هم برای تولیدکننده و هم مصرف کننده امری اقتصادی باشد.

سجادی با تاکید بر لزوم ارتقای بهره وری انرژی در صنایع و مراکز تولیدی به عنوان یکی از پرمصرف ترین عرصه های انرژی، تصریح کرد: متاسفانه بهره وری انرژی در صنایع کشور بالا نیست و در این زمینه جای کار زیادی وجود دارد. اما در شرایطی که قیمت انرژی در کشور واقعی نیست همین اتفاقاتی که تا امروز افتاده هم مبارک است.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران در پاسخ به این پرسش که ارتقای فناوری و دانش بنیان شدن صنایع تا چه اندازه می تواند در افزایش بهره وری انرژی کارساز باشد؟ گفت: ما هرچه به سمت استفاده از فناوری های نو و فعالیت های دانش بنیان سوق پیدا کنیم و از دانش روز دنیا بهره مند شویم، در توسعه های آتی و افزایش بهره وری انرژی نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت همکاری با مراکز پژوهشی و دانشگاه ها برای دستیابی به فناوری های نو و دانش روز در جهت ارتقای بهره وری انرژی، متذکر شد: ما تا امروز بدون کمک مراکز پژوهشی و دانشگاه ها کاری پیش نبردیم و در ادامه هم از همکاری آنها استفاده خواهیم کرد.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا