تجهیز ایستگاه‌های حمل‌ونقل ریلی به ابزارهای مدرن فناوری اطلاعات

 اگرچه راه‌اندازی مترو در کشور ما نیز توانسته است از پیامدهای مطلوبی در سهولت رفت‌وآمد مسافران برخوردار باشد، اما اگر نگاهی به خطوط حمل‌ونقل ریلی در شهرهای بزرگ دنیا بیندازیم متوجه خواهیم شد که ابزارهای فناوری اطلاعات که توانسته است بر جنبه‌های مختلف زندگی ما انسان‌ها تأثیر بگذارد می‌تواند نقش بسیار مهمی در کارکرد مؤثرتر خطوط حمل‌ونقل ریلی درون شهری داشته باشد.

جاوید بندچی رییس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان سیستم‌های ناظر فرزان با اشاره به اینکه امروزه در سیستم‌های حمل‌ونقل زیرزمینی نیز ردپایی از فناوری را می‌توان یافت اظهار کرد: فناوری‌های دیجیتال به عنوان بخش مهمی از فناوری‌های جدید و نوظهور به یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سیستم‌های پیشرفته مبدل شده است.
وی اضافه کرد: سیستم اینترلاکینگ رایانه ای (با کاربرد در صنعت ریلی)، سیستم تراک ریلی سیستم بلاک ریلی، سیستم کنترل ترافیک ریلی ( RTU و سیستم مرکزی)، سیستم‌های سوپروایزری مخابراتی، مودم های خط اختصاصی باقابلیت روتینگ تا چهار خط ازجمله محصولات تولیدشده در این شرکت دانش‌بنیان هستند که می‌توان به آن اشاره کرد و این محصولات در پی رفع مشکلات صنایع ریلی در کشور تولیدشده‌اند که متأسفانه در حال حاضر به دلیل برخی مشکلات و محدودیت‌های داخلی و به دلیل محدودیت بازار و ناتوانی تولیدکننده محصول اصلی در حفظ سهم بازار، ادامه سرمایه‌گذاری توجیهی نداشت و عملاً از بازار حذف شدیم.
این فعال حوزه فناوری تولیدات بر اساس نیاز صنعت را لزوم پیشرفت در تولید فناوری دانست و گفت: سیستم اینترلاکینگ رایانه ای با هدف کاربرد در صنعت ریلی طراحی و ساخته‌شده است همچنین در صنایع دیگری مانند پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال انرژی که از حساسیت بسیار زیادی در فرایندهای کنترلی برخوردارند، قابل‌استفاده هستند، که طبعاً باید محصول Customize با نیاز صنایع دیگر شود.
رییس هیئت‌مدیره این شرکت دانش‌بنیان سیستم‌های تراک و بلاک ریلی را از دیگر تولیدات این شرکت دانش بنیان قلمداد کرد و گفت: سیستم‌های تراک و بلاک ریلی صرفاً کاربرد در صنایع ریلی (راه آهن و مترو و مونوریل) دارند، اگرچه دانش فنی حاصله ممکن است در صنایع دیگری نیز کاربرد داشته باشند که تاکنون مدنظر این شرکت نبوده است.
وی در ادامه در تعریف فناوری‌های نوین ارتباطی در صنایع ریلی بیان کرد: سیستم کنترل ترافیک ریلی (RTU و سیستم‌های کنترل مرکزی محصولات کاملاً شناخته‌شده در کلیه صنایع است، در هر صنعتی اینترفیس های محیطی خاص باید در نظر گرفته شود و طبعاً نرم افزارهای کاربردی خاص خود را نیز می‌طلبد.

بندچی از توانایی پتانسیل این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولیدی سخن گفت و افزود: قرار بر این بود که شرکت مهندسی دانش‌بنیان سیستم‌های ناظر فرزان در سال بتواند حداقل 30 سیستم اینترلاکینگ، 100 سیستم RTU و سایر تجهیزات مرکزی و سیستم‌های بلاک و تراک لازمه برای تجهیز ایستگاه‌های ریلی که دران ها سیستم اینترلاکینگ شرکت به‌کار می‌رود، را تولید کند.

وی در مقایسه محصولات تولید شده با نمونه مشابه خارجی بیان کرد: صرفاً محصول اینترلاکینگ بهای تمام شده در حدود 100 تا 150 هزار دلار (330 تا 500 میلیون تومان) است که نمونه‌های خارجیان از 250 تا 700 هزار (825 تا 2300 میلیون تومان) دلار بسته به برند تولید کننده و همچنین پیچیدگی ایستگاهی که سیستم دران نصب می‌شود، قیمت فروش در بازارهای بین‌المللی دارد. ازلحاظ مرغوبیت تفاوتی بین محصولات نیست، صرفاً اینکه محصولات اروپایی، دارای استاندارد SIL4 سطح ایمنی است.
این فعال حوزه فناوری در پایان لازمه ایجاد حرکت در راستای پژوهش را حمایت های لازم از سوی مسئولین خواند و افزود: یک تنه به سوی فتح قله فناوری کاری بس مشکل است و ما در این زمینه از مسئولین خواستار حمایت های مربوطه هستیم و امیدواریم بتوانیم با پیشتیبانی های لازم گام های محکم تری در راستای تبدیل علم به فناوری برداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا