باغ پرندگان تهران یا بنگاه قاچاق حیات وحش؟

باغ پرندگان تهران، باغی که می‌توانست بستر همزیستی مسالمت آمیزی را میان حیات وحش و علاقمندانش ایجاد کند، امروز بلای جان هر دو شده است. بنا بود پرندگانی که به هر دلیل آمادگی بازگشت به زیستگاهشان را ندارند در این باغ تیمار شوند و آنها که قابلیت از دست رفته را باز می‌یابند در زیستگاهشان رهاسازی شوند و در غیر این‌صورت به طور دائم در این باغ نگهداری شوند و هزینه هایشان از طریق بازدید علاقمندان جبران شود.

این باغ پرندگان اما امروز به بنگاهی پر زرق و برق و در عین حال امن و دنج برای خرید و فروش یا به عبارتی واضح‌تر قاچاق گونه های مختلف حیات وحش بدل شده، بالابان‌هایی که امروز ظاهر می‌شوند و هفته بعد اثری از آثارشان نیست. 
 
اما ضبط حیوانات باغ پرندگان توسط سازمان حفاظت محیط زیست در خود این باغ که در پی رفت و آمد بی حساب و کتاب گونه های مختلف به این باغ انجام شده بود و بنا بود تا زمان رسیدگی کامل به پرونده تخلفاتی از جمله حضور گونه های خاص و در خطر انقراض که طبق کنوانسیون جهانی سایتیس خرید و فروششان غیرمجاز است، آن هم بدون حلقه حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست، افزایش بی رویه تعداد پرندگان، عدم ارائه گزارش و آمار از گونه های موجود و غیبت گونه ها تنها به فاصله چند روز از ورودشان ادامه پیدا کند، دوامی نداشت. ضبطی که توسط مدیرکل محیط زیست استان تهران بی هیچ توضیحی وتو شد.
 
این در حالی است که محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، در پاسخ به این سوال که چرا باغ پرندگان تهران که موارد متعددی از تخلفاتش علنی شده بدون ارائه گزارشی از گونه های موجود و اینکه از کجا به باغ پرندگان راه پیدا کرده اند، همچنان به فعالیت ادامه می‌دهد به فارس می‌گوید: متاسفانه قصور شهرداری در اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، زمینه را برای تخلفات فراهم کرد اما اخیراً کمیته‌ای برای رسیدگی به تخلفات این باغ پرندگان تشکیل شده که به زودی با شناسایی گونه‌های غیرمجاز و انتقال آنها به سازمان حفاظت محیط زیست و صدور مجوز برای گونه های مجاز، فعالیت این مرکز را به مسیری قانونمند هدایت خواهد کرد و پرونده قاچاق حیات وحش را در این باغ پرندگان برای همیشه خواهد بست.
 
اما آیا این وعده، رنگ تحقق به خود می‌گیرد یا مثل ده‌ها وعده رنگارنگ دیگر، در غبار فراموشی گم خواهد شد؟
 
آیا این گونه های باارزش و بعضا در خطر انقراض که مشخص نیست از کجا به قفس‌های لویزان راه پیدا کرده اند، به سازمان حفاظت محیط زیست عودت داده خواهند شد تا با توجه به نزدیک بودن فصل مهاجرت، از شانس رهاسازی برخوردار شوند؟ آیا برخورد قانونی و أخذ ضرر و زیان در پرونده تخلف باغ پرندگان لویزان محقق خواهد شد؟
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا