ویرایش موفق ژن‌های پشه‌های عامل تب دانگ

پشه‌ها بازیگران اصلی در شیوع بیماری‌های مرگباری مانند تب دانگ و مالاریا هستند زیرا میزبان انگل‌ها و ویروس‌ها بوده و با گزیدن انسان‌ها، بیماری‌ها را به آن‌ها انتقال می‌دهند.به تازگی محققان دانشگاه میسوری شیوه‌ای کارآمد را برای ویرایش‌کردن ژن‌های پشه‌ها ارائه داده‌اند. این دانشمندان بر این باورند که روش جدید راه را برای تحقیقات آتی در مورد اصلاح ژنتیکی پشه‌ها باز می‌کند تا آن‌ها دیگر حامل ویروس‌ها و انگل‌های مضر برای انسان‌ها نباشند.

دانشمندان با ویرایش‌کردن ژن‌های خاصی در گونه پشه Aedes aegytpi شیوه‌ای ارائه داده‌اند که می‌توان از آن‌ در تحقیقات آتی و برای هدف‌گرفتن توانایی‌هایی انتقال بیماری توسط این پشه استفاده کرد.آن‌ها در تحقیقات، بیشتر از سیستم ویرایش‌کننده ژنی CRISPR/Cas9 استفاده و آن را برای کاربری در پشه‌ها سازگار کردند. هدف تیم علمی مختل‌کردن ژن رنگ فلورسنت آبی چشم در این پشه اصلاح شده بود. این پشه در اصل هر دوی ژن‌های رنگ قرمز و آبی فلورسنت را در چشمانش بیان کرد.

در نتیجه، نسل‌های آتی این پشه‌ها دیگر رنگ آبی را نشان ندادند اما هنوز هم بیان رنگ قرمز را در چشمانشان نشان دادند. ویژگی جدید طی چندین نسل پشه‌ها به ارث برده شد و دانشمندان دریافتند این سیستم را می‌توان برای اجرای ویرایش‌های کارآمدتر ژنی به کار برد.

به گزارش ایسنا، آن‌ها بر این باورند در تحقیقات آتی، با استفاده از شیوه CRISPR/Cas9 می‌توان به دنبال راه‌هایی برای ویرایش‌کردن ژنتیکی پشه‌ها گشت به طوری که آن‌ها دیگر میزبان بیماری‌هایی مانند تب دانگ نباشند.