رابطه مصرف ماهی و کاهش خطر ابتلا به افسردگی

محققان نشان می دهند که مصرف ماهی ممکن است در پیشگیری اولیه از افسردگی مفید واقع شود.

افسردگی نوعی بیماری است که حدود 350 میلیون نفر در جهان گریبانگیر آن هستند و علت اصلی ناتوانی در جهان است. پیش بینی شده است که افسردگی تا سال 2020 به دومین علت اصلی بیماری ها در جهان تبدیل خواهد شد.

متاسفانه، اشکال فعلی درمان برای این بیماری رضایتبخش نبوده و عوارض جانبی متعددی را به همراه دارند. این امر باعث شده است که بسیاری از پژوهشگران به ارزیابی عوامل شیوه زندگی که می تواند خطر ابتلا به افسردگی را تحت تاثیر قرار دهد روی آورند.

یکی از این عوامل رژیم غذایی است. مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف غذا ممکن است با ریسک ابتلا به افسردگی ارتباط داشته باشد.

وجود اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی ساختار غشای مغز و سطح دوپامین و سروتونین – دو انتقال دهنده های عصبی که نقش مهمی در ابتلا به افسردگی دارند- را تغییر می دهد.

علاوه بر این، پروتئین های کیفیت بالا، ویتامین و مواد معدنی نیز ممکن است اثر محافظتی در ابتلا به افسردگی داشته باشند.

به گزارش مهر،براساس جدیدترین مطالعه نیز که در مجله اپیدمیولوژی و سلامت همگانی منتشر شده، محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که ماهی زیادی مصرف می کنند، 17% کمتر از بقیه افراد به افسردگی مبتلا می شوند.

دانشمندان می گویند نوع ماهی، نحوه پخت آن و شیوه کنسرو کردن آن نقش مهمی در افزایش یا کاهش این اثر دارند.