استفاده از پادتن گاوی جهت معالجه عدم توازن هورمونی

سینا پرس : بر اساس تحقیقات جدید پژوهشگران ، عارضه عدم تعادل هورمونی ممکن است با یک مولکول پاتن جدا شده از گاو بهبود پیدا کرده و به این ترتیب امکان استفاده درمانی از این مولکول در بیماران مبتلا به این عارضه وجود دارد . مطالعات و بررسی های اخیر نشان می دهند که هورمون ها و پادتن های انسانی می توانند با یکدیگر ترکیب شوند .

در همین راستا تائو لیو (Tao Liu) ، از پژوهشگران موسسه تحقیقات اسکریپس (TSRI) در ایالات متحده امریکا در مورد این روش درمانی جدید اعلام کرد :  ما در طراحی این ساختار منحصر به فرد از طبیعت الهام گرفته ایم و در این فرایند موفق شدیم تا  یک پادتن ترکیبی تهیه کنیم که می تواند برای بهبود برخی بیماری های انسانی مفید باشد . در واقع انجام مطالعه  و پژوهش های بیشتر و جدید در این حوزه می تواند پایه و اساس درمان طیف وسیعی از بیماری ها را فراهم کند .

لیو در ادامه توضیحاتش در این رابطه می گوید : برای نمونه می توان گفت بسیاری از افراد  در موارد ابتلا به بیماری های مختلفی مانند سندرم ترنر  Turner syndrome (  کوتاهی قد در زنان ) ، وزن کم هنگام تولد ، کمبود هورمون های مختلف و … نیازمند تزریق هورمون رشد انسانی human growth hormone (hGH) هستند تا بتوانند با بیماری خود مقابله کنند . لازم به ذکر است که متاسفانه بدن اینگونه بیماران به سرعت هورمون رشد انسانی hGH را تنزل می دهد و حتیدر گاهی اوقات این اتفاق در نیم ساعت رخ می دهد . در نتیجه این بیماران باید هر روز تزریق هورمون رشد انسانی  hGHرا انجام دهند .

او می افزاید : مطالعات و آزمایش های جدید نشان می دهد ، این  پادتن جدید  ممکن است برای هفته ها در بدن باقی بماند . در حقیقت آنتی بادی یا پادتن گاو دارای ساختار غیر معمول است . بر خلاف پادتن انسان که Y شکل است ، پادتن گاوی مدور بوده و از ساقه نقاط اتصال آمینو اسیدی طولانی تری برخوردار است . در بالای این ساقه یک ‘knob region وجود دارد که احتمالا به عوامل پاتوژن یا بیماری زا متصل می شود .

در این آزمایش ها پژوهشگران موفق به ترکیب هورمون رشد انسان با مدل مارپیچ پادتن گاوی شدند که بر خلاف داروهای پیشین ،  این ترکیب پایدار بوده و عملکردی همانند هورمون رشد انسان را داراست .

لیو در ادامه اظهار داشت که این ترکیب همانند هورمون رشد طبیعی  عمل می کند و این مساله به این معنا است که ممکن است شخص بیمار نیازمند تزریق این هورمون در طول یک هفته و یا حتی در طی یک ماه باشد . این مساله برای بیماران بسیار مفید خواهد بود و کار آنها را آسان تر خواهد کرد .

این پژوهش ها و تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آکادمی ملی علوم  (National Academy of Sciences) منتشر شده است .