شبکه های اجتماعی عامل افسردگی

در جدیدترین تحقیقات محققان 467 نوجوان که سنی میان 11 تا 17 سال داشتند را از نظر استفاده از رسانه های اجتماعی در طول روز مورد بررسی قرار دادند. در آزمایشی دیگر آن ها میزان کیفیت خواب , اعتماد به نفس و سطح استرس و افسردگی را در این نوجوانان  تحلیل نمودند. محققان همچنین بر این موضوع که این نوجوانان تا چه اندازه فشار وارده از سوی رسانه های اجتماعی را احساس می کنند متمرکز شدند.

بعد از پایان تحقیقات محققان دریافتند استفاده از رسانه های اجتماعی در هر سنی باعث کاهش کیفیت خواب افراد می شود , علاوه بر این میزان اعتماد به نفس آن ها را کاهش داده و سطح اضطراب و افسردگی را افزایش می دهد.

 لازم به ذکر است افرادی که بیشتر تمایل دارند تا شب هنگام و زمانی که برای ورود به رسانه های اجتماعی کمی دیر است از این رسانه های استفاده نمایند بیشتر تحت اثر پایین آمدن کیفیت خواب قرار می گیرند.

سنین نوجوانی از لحاظ آسیب پذیر بودن نسبت به افسردگی , استرس و اختلال در خواب جزو حساس ترین سنین در افراد به حساب می آید علاوه بر این مطابق نتایج بدست آمده از آزمایش ها ارتباط عمیقی میان استفاده از رسانه های اجتماعی و حس امینیت و آسایش در میان نوجوانان وجود دارد.

به عنوان مثال تحقیقی که در سال 2011 در نشست روانشناسی آمریکا ارائه شد ارتباطی میان استفاده از شبکه های اجتماعی در سنین نوجوانی و ابتلا به بیماری هایی همچون اسکیزوفرنی و افسردگی را نشان می داد. علاوه بر تحقیقات فوق گزارشی که امسال در ژورنال سایبرسایکولوژی , رفتار و شبکه های اجتماعی ارائه شد نشان دهنده کاهش سلامت مغزی با افزایش استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی بود.

از آن جایی که دوران نوجوانی جزو سنین حساسی از لحاظ شکل گرفتن رفتارها و ساختارهای روانی فرد به حساب می آید توجه به عواملی که روی کیفیت خواب و حتی ابتلا به افسردگی اثر گذار هستند امری مهم به شمار می آید.

به گفته دانشمندان، خانواده ها در این زمینه نقش مهمی ایفا می نمایند . بطور کلی باید با در نظر گرفتن کنترل های دقیق خطر و پتانسیل بوجود آمدن اثرات منفی شبکه های اجتماعی روی خواب را کاهش داد. با خاموش کردن دستگاه های دیجیتال , توقف چک نمودن پست های الکترونیکی و ورود به شبکه های اجتماعی به خودتان فرصت مناسبی برای پایان دادن به روز طولانی که سپری نموده اید بدهید. خواب امری بسیار مهم و حیاتی به حساب می آید بنابراین استفاده از وسایل الکترونیکی خود را در شب متوقف کنید.

استفاده از شبکه های اجتماعی به خودی خود امری مثبت به نظر می رسد اما نباید استفاده از آن ها باعث ایجاد اختلال در خواب افراد شود. گفتنی است نتایج بدست آمده از این تحقیقات با جزییات بسیار دقیق در کنفرانس سالانه روانشناسی اجتماعی برای عموم ارائه شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا