ایجاد مرکز تحقیقاتی مرجع با محوریت ایمنی و استاندارد در صنایع هوایی

در راستای توسعه صنعت هوایی و هوانوردی در استان یزد، تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه برای راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی- آزمایشگاهی مرجع با محوریت ایمنی و استاندارد در صنایع هوایی و هوانوردی (بویژه در حوزه تجهیزات فرودگاهی) و همچنین ایجاد رشته ایمنی و استاندارد هوایی در دانشگاه با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی کشور و رئیس دانشگاه یزد امضا شد.

دکتر منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی و مدیر عامل سازمان صنایع هوایی ایران با بیان این که پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه هوایی مرهون اجرایی شدن سند جامع توسعه هوا و فضای کشور و تمرکز بر روی طرح‌های تعریف شده است، گفت: با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده در بخش هوایی می‌توانیم به عنوان بازیگر این عرصه در سطح جهانی ایفای نقش کنیم.

وی افزود: برای ورود به عرصه بین‌المللی باید شرکت‌های دانش‌بنیان ابزار کار را فراهم کنند تا محصول تولید شده پس از بازاریابی مناسب عرضه شود.

منطقی ادامه داد: همچنین مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها نیز باید به عنوان بازوی توانمند علمی و فناوری به کمک ما بیایند و با به روز رسانی فناوری‌های محصول، حرفی برای گفتن در بازارهای منطقه و بین‌المللی داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی انجام شده در بخش صنعت و پشتیبانی در بخش سیاست‌گذاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تا سال 96 نقش چشمگیر در منطقه و جهان ایفا کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع در بخش هوایی و هوانوردی چندین دانشگاه معتبر کشور رشته‌های مرتبط با این حوزه را به دانشجویان ارائه می‌دهند. هم‌اکنون استادان برجسته و دانش‌آموختگان این رشته در کشور تربیت شده‌اند، اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی و تعریف نشدن بازار کار مناسب برای این قشر متاسفانه تعدادی از فعالان حوزه هوایی برای ادامه تحصیل و پیدا کردن فرصت‌های شغلی به خارج از کشور مهاجرت کرده و تعداد دیگر در حوزه غیر مرتبط مشغول به کار هستند. ناگفته نماند وضعیت نیروی انسانی در حوزه هوایی بطور نسبی مطلوب است.

وی افزود: ورود به عرصه فعالیت در حوزه هوایی مستلزم کار و تجربه همزمان نیروی انسانی است؛ اگر چه افرادی که دوره‌های دانشگاهی را آموزش می‌بینند، با اصول اولیه کار آشنا هستند، اما مدرک نشان‌دهنده توانمندی نیست و علاقه‌مندان به انجام فعالیت در حوزه هوایی باید همراه با اخذ مدارک دانشگاهی کسب تجربه کنند.

منطقی تصریح کرد: ما برای به کارگیری نیروی انسانی در حوزه هوایی چند طرح بزرگ در سطح ملی و با حمایت معاونت علمی و فناوری تعریف کرده‌ایم تا با برنامه‌ریزی دقیق مجموعه‌های مختلف را درگیر انجام کار کنیم، اگر بتوانیم برای طرح‌های عملی تعریف شده بازاریابی مناسب انجام دهیم، آن وقت می‌توانیم چرخه تولید دانش، کسب تجربه، خلق محصول، عرضه به بازارهای بین‌المللی و کسب درآمد را فعال کرده و در نهایت آن را ارتقاء بخشیم.

دکتر محمدصالح اولیاء، رئیس دانشگاه یزد نیز در این نشست گفت: با توجه به سندی که برای توسعه هوایی تدوین شده، استان یزد نیز در این سند به نحوی نقشی پیدا کرده و با توجه به زیرساخت‌هایی که هم به لحاظ دانشگاهی و هم به لحاظ صنعتی در استان یزد وجود دارد، در چارچوب مفاد این تفاهم‌نامه و با محوریت صنایع هوایی و هوانوردی مرکز تحقیقاتی – آزمایشگاهی مرجع با محوریت ایمنی و استاندارد در صنایع هوایی و هوانوردی راه‌اندازی خواهد شد.

وی گفت: هدف از راه‌اندازی این آزمایشگاه این است که مجموعه قطعاتی که در صنعت هوایی تولید می‌شود، به نحوی استانداردهای آن از طریق این آزمایشگاه چک شود و گواهی لازم صادر شود و اگر این اتفاق رخ دهد نقش استان یزد قابل توجه خواهد بود؛ چرا که تمام قطعات و تجهیزاتی که در کشور با آن سر و کار داریم، باید از طریق این آزمایشگاه‌ها هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ کیفیت تست شود.

به گزارش ایسنا ، اولیاء درمورد دستاوردهایی که این آزمایشگاه می‌تواند برای دانشگاه یزد داشته باشد، گفت: این آزمایشگاه هم جنبه آموزشی، هم پژوهشی و هم جنبه خدمات مهندسی و فناوری دارد در واقع از سه بعد می‌تواند به مجموعه استان و بویژه دانشگاه کمک کند؛ به لحاظ آموزشی اگر این آزمایشگاه راه‌اندازی شود، طبیعتاً دانشجویان می‌توانند بهره‌ ببرند و به لحاظ پژوهشی بسیاری از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها می‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند و به لحاظ فناوری چون در خدمت تولید قرار می‌گیرد، نقش قابل توجهی در اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا