کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی با کنترل باکتری های روده

یکی از رایج ترین داروهای شیمی درمانی ایرینوتکان نام دارد. این دارو در 90 درصد موارد منجر به اسهال شدید می شود که برای بیمار خطرناک است. در واقع اسهال، واکنش روده برای خلاص شدن از شر داروی شیمی درمانی است.
میکروب های روده از مجموعه ای از آنزیم ها برای تاثیر دارو استفاده می کنند که گاهی عوارض وحشتناکی به دنبال دارند. مطالعات نشان می دهد که محدود کردن این روند (تاثیر آنزیم روی دارو) به کاهش عوارض گوارشی داروی ایرینوتکان کمک می کند و مراحل اولیه آزمایش ها بر روی موش های آزمایشگاهی موفقیت آمیز بوده است.
تحقیقات قبلی نشان می دهد که مسدود کردن آنزیم بتاگلوکورانیدیز (beta-glucuronidase) نیز می تواند عوارض گوارشی داروی ایرینوتکان را کاهش دهد.
اسهال یکی از خطرناک ترین عوارض جانبی شیمی درمانی است؛ چراکه سبب کم آبی بدن شده و در بیمارانی که تحت پیوند مغز استخوان قرار می گیرند می تواند مرگبار باشد.
در حال حاضر بیش از 100 داروی شیمی درمانی وجود دارد. این دارو ها، سلول های سرطانی در حال رشد را نابود می کنند و گاهی به سلول های سالم نیز صدمه می زنند.
ریزش مو، تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی، کم خونی، کاهش اشتها، اسهال، یبوست، ایجاد بثورات پوستی و اختلال خواب از مهمترین عوارض شیمی درمانی محسوب می شوند.
به گزارش ایرنا از هلث، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چندی پیش یک داروی ضد تهوع به نام Varubi را تایید کرد. این دارو در ترکیب با داروهای گرانیسترون و دگزامتازون برای کاهش تهوع ناشی از شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.