باکتری های روده بر وزن، چربی و میزان کلسترول خوب بدن تاثیر می گذارد

این کشف می تواند به ابداع درمان های جدیدی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی بینجامد.
این باکتری ها بخشی از میکروبیوم هستند؛ میکروارگانیسم هایی در بدن که به دلیل بسیاری از عملکردهایشان مهم و ضروری هستند و گاهی به عنوان عضو اضافی و یا فراموش شده در بدن از آنها یاد می شود.
مطالعه قلبی نشان داده بود که این میکروبیوم ها در همه چیز از عمل هضم گرفته تا دستگاه ایمنی نقش ایفا می کنند.
بر اساس اعلام موسسه ملی بهداشت آمریکا،شمار سلول های میکروبی در بدن، 10 برابر سلول های انسان است، با این حال این سلول ها تنها یک تا سه درصد وزن بدن را تشکیل می دهند.
با این وجود دکتر جینگیوان فو استادیار ژنتیک در مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن در هلند می گوید: کمتر از 30 درصد از باکتری های موجود در روده انسان کشت شده است و اطلاعات ما درباره این باکتری ها و عملکرد آنها بسیار اندک است.
وی افزود: ما اکنون با استفاده از فناوری پیشرفته توالی یابی عمیق، می توانیم این باکتری ها را شناسایی کنیم.
محققان ارتباط میان میکروبیوم و سطح لیپید خون را در افراد با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در یک مطالعه در هلند بررسی کردند.
محققان در این مطالعه 34 باکتری مختلف را کشف کردند که با تفاوتها در شاخص جرم بدن و لیپید خون مانند تری گلسیرید و کلسترول خوب ارتباط داشتند.
نتایج این مطالعه نشان داد که باکتری ها در 4.6 درصد تفاوت در چربی بدن، شش درصد تفاوت در تری گلیسریدها و چهار درصد تفاوت در سطح کلسترول خوب نقش دارد.
محققان امیدوارند که شناسایی این باکتری ها به ابداع درمان هایی برای پیشگیری از بیماری قلبی منجر شود.
وی گفت: مطالعه ما شواهد جدیدی ارائه می کند که میکروب های روده ارتباط نیرومندی با سطح کلسترول خوب در خون و تری گلیسیریدها دارد و عامل خطر جدیدی علاوه بر سن، جنسیت، شاخص جرم بدن و عوامل ژنتیکی در ایجاد لیپیدهای غیرعادی خون است.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس،این مطالعه در مجله Circulation Research منتشر شده است.