مصرف کاکائو به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، پیش از این نیز مطالعات فوایدی را از مصرف روزانه فلاوانول ها نشان داده بودند، اما در آن مطالعات محور توجه بر افرادی تمرکز داشت که سیگاری بودند و یا بیماری قلبی و عروقی داشتند. فلاوانول های کاکائو، مولکول های زیست فعالی هستند که در دانه های کاکائو یافت می شود، اما در جریان فراوری دانه های کاکائو مانند بریده شدن، خرد شدن و پخت این دانه ها اغلب از بین می روند.

دکتر مالت کلم استاد دانشگاه دوسلدورف در آلمان می گوید: با پیر شدن جمعیت جهان، خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی افزایش می یابد.
وی افزود: بنابراین درک اثر مثبت رژیم غذایی بر خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی مهم است. محققان در بخشی از این مطالعه به بررسی نقش خوراکی های حاوی فلاوانول ها در حفظ سلامت قلب و رگ های خونی پرداختند.
در مطالعه اول که در مجله Age منتشر شد، محققان 22 فرد زیر 35 سال و 20 فرد 50 تا 80 ساله را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه به مدت دو هفته روزی یک نوشیدنی حاوی فلاوانول و گروه دیگر روزی یک نوشیدنی فاقد این ماده دریافت کردند.
محققان متوجه شدند که اتساع رگ ها که باعث کاهش فشار خون می شود در افراد جوان و مسن گروهی که نوشیدنی های حاوی فلاوانول مصرف کردند، به ترتیب 33 و 32 درصد بهتر از گروهی بود که نوشیدنی های بدون فلاوانول می نوشیدند. همچنین محققان متوجه کاهش بالینی چشمگیری در فشار خون سیستولیک ( فشاری که به هنگام انقباض قلب ایجاد می شود) افرادی شدند که نوشیدنی های حاوی فلاوانول مصرف می کردند.
در مطالعه دوم که در مجله British Journal of Nutrition منتشر شد، محققان 100 مرد و زن 35 تا 60 ساله را که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در آنها کم بود، بررسی کردند.
این افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه به مدت چهار هفته روزی دو بار نوشیدنی حاوی فلاوانول و گروه دیگر نوشیدنی فاقد فلاوانول مصرف کردند. محققان متوجه شدند که مصرف روزانه فلاوانل ها موجب افزایش اتساع رگ، کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول می شود.
محققان بعد از محاسبه نمره بندی فارمینگهام (اندازه گیری 10 ساله خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی) متوجه کاهش 22 درصدی خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و کاهش 31 درصدی خطر ابتلا به حمله قلبی در میان افرادی شدند که فلاوانول مصرف می کردند. این کاهش نشان می دهد که مصرف فلاوانل ها می تواند بطور بالقوه پیشگیری اولیه ای برای ابتلا به بیاری های قلبی و عروقی باشد.