حمایت خیران از مراکز آموزش، پژوهش و پیشگیری اعتیاد

دکتر محمدتقی جغتایی، رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران که در حاشیه این کنگره علمی سخن می‌گفت، همچنین مشارکت خیران حوزه سلامت را در پیشگیری از اعتیاد، ضروری دانست و افزود: اعتیاد، یک نوع بیماری است که پیشگیری از آن، مهمتر از درمان است چون از عوارض اجتماعی، اقتصادی، جسمی و روانی آن برای افراد و خانواده ها جلوگیری می کند، ضمن آنکه جامعه متحمل هزینه های درمان و بازتوانی این افراد نمی شود.

وی ادامه داد: خیرانی که در حوزه سلامت کمک می کنند و در پی سرمایه گذاری برای خود نزد پروردگارند، هیچ معضلی را مهمتر از اعتیاد در جامعه نمی یابند که به پیشگیری و جلوگیری از آن کمک کنند.

دکتر جغتایی، اعتیاد را یک معضل پیچیده زیستی، روانی و اجتماعی دانست و بر کمک خیران و افراد نیکوکار به مراکز پیشگیری از اعتیاد و مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه اعتیاد، تاکید کرد تا با فعالیت های بیشتر و با کیفیت تر، برخورد مناسب همه جانبه با این معضل صورت گیرد.

وی همچنین به وجود حدود یک میلیون و 200 هزار معتاد در کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به ابعاد و عوارض گسترده اعتیاد در جامعه، قشر معتادان را می توان نیازمندترین افراد و بیماران در جامعه معرفی کرد، چون این افراد از ابتدا یا به دلیل مشکلات اقتصادی و ناملایمات خانوادگی و اجتماعی به اعتیاد کشیده شدند که متاسفانه با اعتیاد، روز به روز وضع آنان بدتر می شود و یا از ابتدا فقیر نبودند ولی با پرداخت هزینه های گزاف و مکرر اعتیاد که آنان را به مرور درگیرتر کرده و با عوارض جسمی، روانی و اجتماعی آن، روبه رو شده، فقیر و تنگدست شدند و چه بسا که اعتیاد، باعث ازهم پاشیدگی کانون گرم خانواده شان شده است.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت رسیدگی و ارائه مجموعه ای از خدمات سلامت و رفاه اجتماعی برای این قشر از جامعه، اظهارداشت: به دلیل حجم بالای جمعیت درگیر اعتیاد و ضرورت رفع نیازهای مختلف این قشر برای حمایت و برگشت آنان به زندگی عادی، توجه بیش از پیش به این معضل و اولویت قرار دادن آن در نظام سلامت و نظام رفاه اجتماعی کشور، ضروری است.تقویت فرهنگ استفاده از ارتباطات خویشاوندی و بزرگان فامیل در پیشگیری از مشکلات و اعتیاد موثر است

جغتایی همچنین فرهنگ سازی در جامعه برای حمایت از قشر نیازمند معتادان را مورد تاکید قرار داد و افزود: جامعه ایران با پشتوانه فرهنگی و بویژه مذهبی ، همواره کمک به نیازمندان را مدنظر داشته ولی در گذشته های دور از ساختارهای خانوادگی و خویشاوندی در این زمینه ، بهتر و بیشتر استفاده می شد و معمولا افراد نیازمند، در درجه اول مورد حمایت بستگان و بخصوص بزرگان فامیل قرار می گرفتند که متاسفانه امروزه ، کمتر به این ارتباطات توجه می شود.

تقویت ارتباطات انسانی در میان اهالی محله ها درحفظ سلامت جامعه موثر است. وی یکی دیگر از مصادیق خوب فرهنگ سنتی ایران را وجود ریش سفیدان و بزرگان در هر محله و منطقه مسکونی و ارتباطات گرم و موثر اهالی محل با یکدیگر و تاثیر آن در رفع مشکلات اهالی ذکر کرد.

جغتایی با اشاره به اینکه زندگی ماشینی و صنعتی، افراد را از ارتباطات انسانی و موثر در سلامت جسم و روان یکدیگر، دور کرده است، افزود: هرچند که هنوز در روستاها، شهرستانها و برخی از مناطق شهرهای بزرگ، این ارتباطات وجود دارد و مجموعه های تحت پوشش شهرداری ها مانند فرهنگسراها و سرای محله ها، فعالیت می کنند، اما مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کل جامعه باعث شده که حمایت از افراد نیازمند کمتر شود، ضمن آنکه متاسفانه اعتماد اجتماعی در میان مردم کم رنگ شده است.

این استاد دانشگاه و فعال در حوزه پیشگیری و بازتوانی اعتیاد ، تاکید کرد: اعتماد اجتماعی موجب حمایت های اجتماعی و به دنبال آن پیشگیری از اعتیاد می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون، اعتماد اجتماعی که سرمایه اجتماعی یک جامعه محسوب می شود، رو به کاهش است و لذا برای حفظ سلامت جسمی و روانی جامعه باید با فرهنگ سازی ، اعتماد اجتماعی را تقویت کنیم و به ایجاد تشکل های مردمی کمک کنیم.

جغتایی توضیح داد: انسجام اعضای خانواده و بستگان و همچنین همبستگی اهالی محله ها از بروز مشکلات روحی و روانی در میان اعضا جلوگیری کرده و حمایت آنان در زمان بروز مشکلات را باعث می شود و افرادی که دچار این مشکلات می شوند می دانند که به کجا پناه ببرند و از چه افرادی کمک بخواهند، لذا قبل از اینکه مشکلات بزرگتر شوند، ارتباطات انسانی به کمک می آید و از بروز مشکلات بیشتر و عمیق تر که به مراتب ، آثار مخرب تری خواهد داشت، جلوگیری می کند.

رییس نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد در پایان این گفت وگو، مجددا تاکید کرد که مجموعه ای از عوامل اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و جسمی و روانی، سبب ابتلای افراد به اعتیاد می شوند که برای پیشگیری ، درمان و بازتوانی این بیماران، مجموعه ای از خدمات نظام سلامت و نظام رفاه اجتماعی ، نیاز است و نقش خیران حوزه سلامت و رفاه اجتماعی در ارائه این خدمات ، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد از 18 تا 20 شهریورماه به همت مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری دهها سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا