درمان بیماران مبتلا به سالک با نانو داروی ایران

مهناز قمی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانو اکسیر سینا در گفتگو با مهر، گفت: «سیناآمفولیش» یکی از داروهایی است که توسط این شرکت ثبت پتنت شده است و برای درمان بیماری سالک مورد استفاده قرار می گیرد.وی با بیان اینکه «سیناآمفولیش» فرآورده‌ دارویی موضعی است، عنوان کرد: سالک، شایع‌ترین نوع بیماری پوستی «لیشمانیاز» که از گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود. در واقع می توان گفت  فقر و عدم رعایت بهداشت عوامل اصلی بروز بیماری سالک در افراد هستند.

وی افزود: این انگل در بدن می ماند و درمان قطعی هم ندارد از این رو در این شرکت توانستیم داروی درمان سالک را بسازیم و به صورت پتنت در بیاوریم.

وی با بیان اینکه ۱۲ میلیون نفر در دنیا به سالک مبتلا هستند، اظهار داشت: در ایران ۳۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری هستند و این تعداد هرساله رو به افزایش است.

قمی اظهار داشت: البته یک سری دارو برای درمان سالک وجود دارد که به شکل مستقیم وارد زخم می شود تا انگل لیشمانیاز را از بین ببرند اما این انگل به این دارو مقاوم شده است. همچنین تزریق این دارو دردناک است و عوارض شدیدی دارد.

وی با بیان اینکه سینا آمفولیش می تواند بعد از سه هفته  سالک را درمان کند، اظهار داشت: این دارو فاز حیوانی خود را پشت سر گذاشته و اکنون در فاز انسانی است. همچنین فاز سوم کارآزمایی بالینی در مرکز جزام با نظارت وزارت بهداشت در حال انجام است.

قمی تاکید داشت: این دارو در فرم نانولیپوزومی تولید شده و از پوست عبور می‌کند که از این طریق به قسمت‌های عمقی پوست می‌رسد و منجر به درمان بیماری سالک می‌شود. داروی نانو لیپوزومی موضعی آمپوتریستین نوع B که برای درمان موضعی سالک مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای اثرات موثرتر و عوارض کمتری برای بیمار است.

وی تاکید داشت: طبق آزمایش ها مشخص شده بیش از ۹۵درصد بیماران مبتلا به سالک طی سه هفته با سینا آمفولیش درمان شدند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان عنوان کرد: البته با سازمان بهداشت جهانی مکاتباتی داشته ایم و آنها مطلع هستند که چنین دارویی توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی در حال تولید است. پیش بینی می کنیم  تولید داروی سینا آمفولیش بازار جهانی خوبی داشته باشد ولی باید این دارو اول به ایرانیان و بعد به دنیا شناسانده شود.

وی افزود: یک هیات سوریه ای در مهر ماه برای خرید این دارو به ایران می آیند. البته به غیر از سوریه؛ عراق، برزیل، افریقای جنوبی نیز می توانند متقاضیان اصلی این دارو باشند. این شرکت دانش بنیان موفق به تولید نانو داروی ضد سرطان سینادوکسوزوم شده است که برترین محصول نانو در کشور انتخاب شد. سینا دوکسوزوم اکنون در مرحله تولید انبوه است و جایگزین نوع خارجی آن که تحت لیسانس کمپانی آمریکایی تولید می‌شد با هزینه‌ای کمتر در بازار عرضه می‌شود. یکی دیگر از محصولات تولیدی این شرکت که منشا گیاهی دارد ( به عبارتی ماده موثره زردچوبه است) در درمان سرطان و پیشگیری از این بیماری موثر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا