حوزه پزشکی رکورددار بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری است

دکتر حمیدرضا طهوری، مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در خصوص وضعیت فعلی شرکت های دانش بنیان حوزه زیست فناوری بیان کرد: حوزه پزشکی که شامل دو بخش غذا و دارو است بالاترین تعداد شرکت های دانش بنیان زیست‌فناوری را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر حدود 95 شرکت دانش بنیان در این زمینه فعالیت می کنند.

وی افزود: حوزه کشاورزی با 79 شرکت دانش بنیان در مقام دوم، حوزه زیست فناوری مولکولی در مقام سوم، مواد و تجهیزات در مقام چهارم و صنعتی و محیط زیست در مقام پنجم قرار دارند.
به گفته طهوری، طبق آخرین به‌روزرسانی آمار شرکت‌های دانش بنیان زیست‌فناوری، تعداد این شرکت‌ها، 227 شرکت است که در حوزه‌های مختلف کشاورزی، پزشکی (دارویی، غذایی)، مواد و تجهیزات، صنعتی و محیط زیست، زیست‌فناوری مولکولی است که این آمار توسط کارگزاران کارگروه ارزیابی شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان مورد تأیید قرار گرفته است.

وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری
وی درباره تعداد مطلوب شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری، گفت: نمی توان تعداد مطلوب برای تعداد شرکت های دانش بنیان تعیین کرد؛ ولی حجم کسب و کار مطلوب عبارت است از 3 درصد بازار جهانی در سال 1404 و تا آن زمان هم متناسب با این هدف کمی، لازم است تولیدات باکیفیت و پایدار داشته باشیم، اگر شرکت ها بزرگ باشند یا بهتر بگوییم بزرگ شوند، تعداد کمتر و اگر کوچک باشند تعداد بیشتر مورد نیاز است در واقع در این راه شرکت‌های بزرگ ایفای نقش موثرتری خواهند کرد.
مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی اظهار کرد: با توجه به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف زیست فناوری، دو حوزه مواد و تجهیزات زیست فناوری با 14 شرکت و صنعتی و محیط زیست در زیست فناوری با 12 شرکت، کمترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان حوزه زیست فناوری را به خود اختصاص داده‌اند.
طهوری، با اشاره به دلایل وجود خلاء در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری در برخی حوزه ها گفت: شرکت هایی که در حوزه محیط زیست خدمات ارائه می کنند، اصولا خدماتشان خریدار ندارد، یعنی در کشور منبع مالی برای این خدمات پیش بینی نشده است. مثلا کسی که بخواهد زیست پالایی کند، مرجع مشخصی برای دریافت پول در قبال ارائه خدمات خود ندارد.
مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در خصوص تعداد پایین شرکت های مواد و تجهیزات در حوزه زیست فناوری، خاطرنشان کرد: تعداد شرکت های موجود در این حوزه بیشتر از آنچه که گزارش شده برآورد می‌شود و گواه این مطلب، برگزاری موفق نمایشگاه ایران لب 2015 در اردیبهشت ماه سال جاری است؛ اما این احتمال وجود دارد که بسیاری از این شرکت ها پروسه دانش‌بنیان را طی نکرده و مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند.
وی افزود: احتمال دیگر این است که بسیاری از شرکت های شرکت کننده در نمایشگاه ایران لب 2015، تولیدکننده تجهیزات عمومی هستند و لذا در دسته‌بندی زیست‌فناوری قرار نمی‌گیرند، از طرف دیگر با توجه به اینکه از شاخص‌های مورد بررسی جهت ارزیابی دانش‌بنیان، دارا بودن دانش‌فنی تولید محصول است، برخی از شرکت های سازنده تجهیزات دانش فنی مورد نیاز جهت تولید صفر تا صد محصولات را نداشته و در مراحلی از تولید از کالاهای وارداتی استفاده می‌کنند.
طهوری همچنین گفت: از آنجا که شرکت‌های پزشکی دارویی و کشاورزی سابقه طولانی‌تر در کشور داشته‌اند، با ورود زیست‌فناوری در ایران، این شرکت‌ها توانسته‌اند با تلفیق دانش خود و زیست‌فناوری (به عنوان مثال داروسازی و پروتئین‌های نوترکیب، کشاورزی و کودهای بیولوژیک) حجم زیادی از بازار این دو حوزه را به خود اختصاص دهند، این شرکت ها به علت دارا بودن محصول تولیدی، پروسه ارزیابی دانش‌بنیان را سریعتر طی کرده و موفقیت چشمگیری نسبت به سایر حوزه‌ها داشته‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا