کشف انسان نماهایی با توانایی انجام رفتارهای مناسکی

 به گزارش ایرنا از شبکه خبری بی بی سی، این پژوهشگران در مقاله ای در نشریه علمی ئیلایف Elife گزارش کرده اند که قطعاتی از فسیل استخوان که در یک غار در آفریقای جنوبی کشف شده به نوعی از انسان نماها تعلق دارد.

اصطلاح انسان نما یا آدم نما humanoid به موجوداتی اطلاق می شود که در رده انسانی طبقه بندی شده و قبل از انسان اندیشه ورز یا انسان امروزی homo sapiens وجود داشته اند و گاه از آنها به عنوان اجداد اولیه بشر امروزی یاد می شود.
در این مقاله آمده است که پژوهشگران برای دسترسی به این استخوان ها ناگزیر شدند از شکافی باریک در انتهای یک غار واقع در 50 کیلومتری ژوهانسبورگ عبور کنند و سپس وارد اتاقکی در عمق 40 متری زمین شوند.
آنان پس از بیست و یک روز کاوش، بیش از هزار و 500 قطعه استخوان متعلق به دست کم 15 فرد از جنس مذکر و مونث را کشف کردند که به نظر می رسد در سنین مختلف، از نوزادی تا سالخوردگی، مرده اند.
یافت شدن صدها قطعه استخوان در یک اتاقک کوچک در عمق زمین به گمانه زنی درباره رفتار مناسکی منجر شده است.
پروفسور لی برگر، استاد دانشگاه ویتس و سرپرست طرح اکتشاف این غار گفته است که هنوز قدمت استخوان ها به طور دقیق تعیین نشده است اما به اعتقاد او، به یکی از بستگان قدیمی انسان امروزی تعلق دارند.
برای این موجود نام انسان نالدی homo naledi انتخاب شده است. غار محل کشف این استخوان ها ستاره طالع نام دارد و نالدی در زبان سسوتو، که یکی از زبان های محلی آفریقای جنوبی است، ستاره معنی می دهد.
وی افزود: بررسی های مقدماتی روی این قطعات استخوان نشان می دهد که صاحبان آنها را می توان در رده انسان راست قامت طبقه بندی کرد. انسان امروزی در همین رده طبقه بندی می شود.
پروفسور برگر گفته است که انسان نالدی را می توان حد فاصل یا پل بین انسان نماهای پیشرفته تر و نخستین های دو پا محسوب کرد.
این قطعات استخوان به دانشگاه ویتواترسرند انتقال یافته است و تحقیقات روی آنها به زودی آغاز می شود.
او ابراز امیدواری کرده است که این تحقیقات بتواند اطلاعات جامعی را در مورد این موجودات مانند نحوه زندگی، تغذیه و روابط بین آنها در اختیار پژوهشگران قرار دهد.
آنچه که کشف این استخوان ها را جالب تر جلوه می دهد، یافت شدن آنها در اتاقکی در عمق زمین است که دسترسی به آن آسان نبوده است به همین دلیل این احتمال مطرح است که محل یافت استخوان ها نوعی حجره تدفین یا آرامگاه برای قرار دادن اجساد مردگان بوده باشد.
در چنین شرایطی، انسان نالدی قادر به تفکر، درک و آفرینش نمادها بوده و نوعی رفتار مناسکی داشته است در حالی که تاکنون نظر بر این بوده که چنین خصوصیاتی تنها در طول 200 هزار سال گذشته و با تکامل انسان امروزی شکل گرفته است.
سرپرست گروه تحقیق گفته است که با توجه به چنین احتمالی، این سوال مطرح می شود که آیا وجود رفتارهای مناسکی در انسان های امروزی از اعماق زمان به ارث مانده و آیا اینگونه رفتارها اختراع بشر اندیشه ورز نبوده و پیشینیان او نیز همواره از چنین خصوصیتی برخوردار بوده اند؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا