توهم فقدان آزادي يكي از چالش هاي كرسي هاي نظريه پردازي است

به گزارش سیناپرس از روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، نخستین همایش ملی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در مرکز همایش های بین المللی شهید بهشتی با حضور آیت الله علی اکبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و رييس هيأت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره، دکتر محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، آيت لله دكتر احمد بهشتي و جمعي از اساتید دانشگاه و فضلای حوزوی برگزار شد.

اين مراسم كه به منظور اعطاي سند ملي نظريه به بیست استاد موفق دارای کرسی نظریه پردازی، نوآوری و نقد و تجليل از آنها سامان يافته بود، در دو بخش برگزار شد.

در بخش نخست اين همايش كه با پيام تصويري آیت الله جوادی آملی به مناسبت برگزاري اين همايش آغاز شد، دكتر غلامعلي افروز دبیر علمی همایش، دكتر محمد رضا مخبر دزفولي و ايت الله علي اكبر رشاد به ايراد سخنراني پرداختند. در بخش دوم اين همايش نيز پنج كارگروه تخصصي تشكيل و به بررسي چالش ها، موانع و راهكارهاي نظريه پردازي پرداخته شد.

در ابتداي اين همايش پس از پخش پيام تصويري آيت الله جوادي آملي – متن كامل پيام ايشان در همين سايت منتشر شده است- دکتر غلامعلي افروز، دبیر علمی این همایش به عنوان نخستين سخنران، ضمن تبریک ایام خجسته دهه فجر به ضرورت پرداختن به مباحث نظریه پردازی اشاره كرد و گفت: با توجه به اهمیت و ارزشمندی بحث های نظریه پردازی، نقد و مناظره و تبادل اندیشه های ناب در ایران، باید به ضرورت گفتمان سازی و ترویج و تشویق این فرهنگ توجهی ویژه شود. وی با بیان اینکه برگزاری کرسی های نظریه پردازی جریانات فکری جامعه را زنده نگه می دارد، افزود: ماندگاری اندیشه ها و جریانات فکری در گرو تولید علم و ارائه نظریه های برتر است. دکتر افروز ضمن دعوت از فرهیختگان و اندیشمندان جامعه برای ورود به عرصه نظریه پردازی گفت: برگزاری این کرسی ها فرصتی را فراهم می کند که اندیشمندان جامعه حضور فعال در عرصه نظریه پردازی داشته باشند و با جرأت به نظریه پردازی علمی مشغول شوند چرا که این امر پویایی فکری و حیات علمی جامعه را روز به روز افزایش می دهد. دكتر مخبر دزفولی دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي دومين سخنران اين همايش بود كه درباره روند نظريه پردازي گفت: برداشت بنده این است که نظریه‌پردازی لحظه‌ای اتفاق نمی‌افتد و فرایندی دارد و بازه زمانی دارد که باید طی شود.

تمدن‌هایی که در تاریخ شکل گرفته‌اند مقدماتی را طی کرده‌اند بنابراین بدون توجه به الزامات و بازسازی‌ها و نظریه‌پردازی‌ها شکل‌گیری تمدن غیرواقع است. وی افزود: ما همیشه از دانشگاه انتظار داریم که نظریه‌پردازی کنند اما توجه نمی‌کنیم فرد دانشگاهی 18 سال خارج از دانشگاه بوده است و شخصیت فرد شکل گرفته است و تحمل و بردباری شنیدن حرف دیگران‌ و اندیشیدن و تفكر كردن به شخصیت افراد بستگی دارد. شخصيتي كه معمولاً در دوران قبل از دانشگاه شکل گرفته است. بنابراين براي رونق نظريه پردازي بايد برگردیم و از خانواده و مدرسه شروع كنيم. دكتر مخبر دزفولی با انتقاد از اینکه همیشه به پرورش به عنوان بار اضافی برای آموزش نگریسته شده است گفت: ما برای پرورش و نوآوری، خلاقیت و تحمل چه کاری کرده‌ایم؟ خلاقیت، نوآوری، شجاعت در ارائه نظر، به پرورش و تربیت احتیاج دارد و این مؤلفه‌ها در زمان شكل گيري شخصيت بايد مورد توجه باشند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امکان ندارد ذهن نوجوان حافظه‌محور باشد و بتواند نظریه‌پردازی کند، مدرسه‌های ما ماشین تست کنکور شده است و باید بپرسیم چرا فرصت نمی‌دهیم که بچه‌ها فکر کنند و متخصصان آموزش و پرورش باید پیشگام شوند تا چاره‌ای بیندیشند.

وی با بیان اینکه بچه‌ها را آنگونه آموزش می‌دهیم که تلنباری از علم باشند گفت: جزوه محوری و نمره‌ محوري جزء آموزش ما شده است و باید برای اینکه جوانان ما خلاقیت‌ محور شوند کاری کرد. در ادامه این همایش آيت الله علی اکبر رشاد، رئیس هيأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی با اشاره به دغدغه های برگزار کنندگان این کرسی ها گفت: خود باختگی و دیگر شیفتگی ناشی از دیگر برترانگاری، کسر عنصر اعتماد به نفس در برخی افراد جامعه، سنت زدگی، کهنه گرایی و میراث پرستی از جمله موانعي است كه بر سر راه نظريه پردازي قرار دارد. رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي درباره موانع پيشرفت در نظريه پردازي خاطرنشان كرد: پیرپرستی، فقر سنت نقد و تضارب آرا، سیاست زدگی، فقر جرأت عبور از مشهورات از دیگر موانع و چالش های پیش روی کرسی های نظریه پردازی است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به مهمترین موانع این کرسی ها گفت: توهم فقدان آزادی یکی از مهمترین این چالش ها محسوب می شود. رئیس کرسی های نظریه پردازی در پایان گفت: درب کرسی های نظریه پردزای به روی همه اقشار باز است و ما دست همه شرکت کنندگان در این همایش را به گرمی می فشاریم. در ادامه اين مراسم از بیست استاد موفق دارای کرسی نظریه پردازی، نوآوری و نقد با حضور برخي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روسای دانشگاه ها، اساتید برجسته و منتخب دانشگاه ها و نظریه پردازان علوم انسانی با ارائه تندیس همایش و سند ملی تأیید نظریه، تقدیر به عمل آمد.

در این همایش از غلامعلی افروز، عضو هیأت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با نظریه «نگاهی دوباره به برنامه آموزش متوسطه در نظام تعلیم و تربیت کشور، ضرورت یک تحول بایسته»، حجت‌الاسلام احمد احمدی رئیس سازمان انتشارات سمت با نظریه «ارجاع تمامیّت علم به تصور»، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با نظریه «مصلحت در فقه امامیه»، خسرو باقری نوع‌ پرست عضو هيأت علمی دانشگاه تهران با نظریه «نظریه علم تجربی دینی؛ نگاهی معرفت‌شناختی به رابطه دین با علوم انسانی» تقدير شد. آیت‌الله احمد بهشتی رییس کرسی علوم عقلی هیأت حمایت از کرسی ‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با نظریه «اخلاق، معجزه دوم نبوی»، احمد حاجی ده‌ آبادی عضو هيأت علمی دانشگاه تهران با نظریه «تبیین باب ضمان نفوس»، حجت ‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با نظریه «شبکه معرفت دینی»، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با نظریه «فلسفه فلسفه اسلامی» نيز تقدیر شدند. همچنین سالار منافی اناری عضو هيأت علمی مرکز پژوهش های ترجمه با نظریه «جدایی ناپذیر بودن ترجمه از زندگی روزمره انسان»، حجت‌الاسلام سیدحسین میرمعزی عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با نظریه «الگوی مصرف کلان در جامعه مطلوب اسلامی»،‌ حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با نظریه «ربا در قرض های تولیدی و تجاری»،‌ موسی نجفی مدیر گروه و عضو هیأت علمی اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با نظریه «تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» مورد تقدير قرار گرفتند.

از عبدالحمید نقره‌کار عضو هیأت علمی گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران با نظریه «تعامل انسان با فضای معماری»، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با نظریه «نظریه ابتناء؛ برساختگی تکون و تطور معرفت دینی بر تأثیر تعامل مبادی خمسه»، علی رواقی عضو هيأت علمی دانشگاه تهران با نظریه «گونه‌های زبان فارسی در دوره‌ها و حوزه‌های مختلف جغرافیایی» تقدير شد. و در نهايت محمد محمدرضایی عضو هیأت علمی گروه فلسفه دین و فلسفه اسلامی دانشگاه تهران پردیس قم با نظریه «چیستی فلسفه دین و مسائل آن»، محمد روشن عضو هيأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با نظریه «مسئولیت دولت در ورشکستگی بدون تقصیر تجار» و سید سعید زاده زاهدانی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز با نظریه «جنبش‌های اجتماعی؛ متأثر از رابطه سه بعدی فرد- جمع- رابطه» مورد تقدیر قرار گرفتند. گفتني است در اين همايش از پنج عضو هيأت علمي پژوهشگاه كه صاحب نظريه، نوآوري و يا نقد بودند تقدير به عمل آمده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا