جلوگیری از فرسایش خاک با اصلاح روش های آبیاری

مهندس علی مراد اکبری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به برنامه های معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری آب در این بخش گفت: توسعه روش های نوین آبیاری، استفاده از آبیاری موضعی در صیفی و سبزی و حتی در اقلام زراعی، جابه جایی فضای کشت در محیط های کنترل شده مثل گلخانه ها، واردات محصولاتی با مصرف آب بالا و صادرات محصولاتی با مصرف آب پایین، تجهیز و نوسازی و تسطیح اراضی، انتقال آب با لوله، بهبود و اصلاح روش های آبیاری سطحی و اجرای سیاست های کلی کشور در جهت بهینه کردن مصرف آب از جمله برنامه های معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری در مصرف آب کشاورزی است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا برای بهبود وضعیت خاک های زراعی و افزایش حاصلخیری آن هم برنامه ای در دست دارید؟ خاطرنشان کرد: ما لایحه افزایش حاصلخیزی خاک را به مجلس ارایه کردیم و این لایحه در کمیسیون کشاورزی در حال بررسی است. این لایحه با کمک سازمان حفاظت محیط زیست و کانون خاک ایران تهیه شده است. به نظر می رسد که امسال این لایحه در صحن علنی مجلس تصویب شود. اگر این اتفاق بیفتد، در بحث خاک یک فصل جدیدی باز می شود. اعتقاد من بر این است که هرگونه برنامه ریزی برای آب بدون توجه به بحث خاک با مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود: در این لایحه به موضوع فرسایش خاک هم به صورت جدی پرداخته شده است. بخشی از موضوع مقابله با فرسایش خاک به مباحث آبخیزداری بر می گردد که در حیطه وظایف من نیست اما دست کم برای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی آبی می توان با اصلاح روش های آبیاری تا اندازه ای آن را کنترل کرد و این امر، در برنامه های ما دیده شده است.

اکبری یادآور شد: برای افزایش ماده آلی و حاصلخیزی خاک، جلوگیری از تراکم خاک  و نیز جلوگیری از تخریب خاک هم برنامه های مختلفی پیش بینی شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بالای یک میلیون و چهارصدهزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند. برنامه درازمدت 10 ساله ای هم تعریف کردیم که سالانه 400 هزار هکتار از زمین های کشاورزی به این سیستم ها مجهز شوند. اگر منابع مالی لازم تامین شود این برنامه قابل اجراست.

انتخاب هر روش آبیاری متناسب با شرایط اقلیمی، خاک و گیاه توسط مهندسان مشاور و بر اساس مطالعه صورت می گیرد.

وی متذکر شد: انتخاب هر روش آبیاری متناسب با شرایط اقلیمی، خاک و گیاه توسط مهندسان مشاور و بر اساس مطالعه صورت می گیرد. اگر یک روش با ویژگی های یک منطقه سازگاری نداشته باشد، اجرا نخواهد شد. البته ممکن است گاهی اوقات بهره بردار از یک روش اجراشده به خوبی استفاده نکند. این دلیل بر بدی روش نیست. به هرحال بحث بهره برداری از سیستم های نوین آبیاری هم مهم است. بهره بردار باید بتواند برنامه آبیاری، زمان آبیاری، مدت آبیاری و… را به درستی اجرا کند تا به اهداف پیش بینی شده دست یابد. البته رویکرد کلی ما، توسعه آبیاری موضعی در کل زراعت هاست.

اکبری با اشاره به لزوم رعایت الگوی کشت برای افزایش بهره وری آب کشاورزی، گفت: ما باید متناسب با میزان آبی که در اختیار داریم، الگوی کشتمان را انتخاب کنیم. در شرایط خشکسالی نیز می بایست برای مدیریت آب برنامه ریزی کرد. مدیریت آب هم به چند چیز مربوط می شود؛ اینکه ما بیاییم و کشت های دوم را حذف کنیم. گیاهان کم مصرف استفاده کنیم. کم آبیاری بکنیم. بی تردید یکی از مباحثی که به بهره وری خوب از آب کمک می کند، رعایت الگوی کشت است.                    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا