قابلیت مغز در نادیده گرفتن عوامل محیطی ناخواسته

سینا پرس : پژوهش های جدید دانشمندان نشان دهنده این موضوع است که مغز انسان قابلیت ویژه ای برای ندیده گرفتن برخی از سیگنال های عصبی داشته و می تواند از این طریق شرایط خود را بهبود بخشد .

در این پژوهش ها که توسط دانشگاه براون Brown University در حال اجرا است ، از گروهی از داوطلبان درخواست شد که در آزمایشی شرکت کنند که طی آن محرک هایی حسی در انگشتان دست و پای آن ها ایجاد شده و افراد موظف بودند از نظر ذهنی و فکری این محرک ها را نادیده بگیرند . همزمان با این آزمایش ، پژوهشگران از مغز این افراد به روش magnetoencephalography که به صورت مخفف (MEG) نامیده می شود تصویربرداری کردند .

پزشکان  در این تصویربرداری ها مشاهده کردند که تفاوت چشمگیری بین هماهنگی ریتم آلفا در بخش فرعی کورتکس پیشانی  (IFC) در بخش چپ مغز ( به صورت خاص در بخش Inferior Frontal Sulcus ) و بخش وابسته به کورتکس somatosensory  وجود دارد که بر این اساس  احتمال داده می شود این بخش ها می توانند مرتبط با توقف میزان احساس و یا توجه به یک حس خاص در مغز شوند .

در این پژوهش ها محققان الگوهای قابل انطباقی بین مناطق فوق یافته و همچنین به  تفاوت هایی در شرایطی که مغز انسان به احساس دریافت شده از دست واکنش نشان می دهد با شرایط مشابه دریافت سیگنال های حسی از پا ها  پی بردند .  

در همین راستا دکتر  استفانی جونز Stephanie Jones دستیار پروفسور و متخصص مغز و اعصاب  در دانشگاه براون اعلام کرد که در این پژوهش ها به طور ویژه بر قابلیت های مغز در مسدود کردن کنش های نامطلوب یا عدم توجه به عوامل محیطی  ناخواسته در فضای اطراف ، تمرکز شده است .

دکتر کاترین کر Catherine Kerr از دیگر محققان مشارکت کننده در این پروژه تحقیقاتی نیز در رابطه با روند این پژوهش ها اعلام کرد : در این پژوهش ها ما موفق به مشاهده  یافتن ارتباطاتی در راه های متفاوت مشاهده مغز که به صورت عادی مورد بررسی و بحث قرار نمی گیرند ،  شدیم که این موضوع می تواند کاربری های درمانی وسیعی داشته باشد .

در پایان لازم به توضیح است که نتایج این تحقیقات در آخرین شماره مجله Neuroscience به چاپ رسیده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا