موسیقی داده‌های ذرات با «پیانوی کیهانی» نواخته شد

 سرن بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است. این سازمان تحقیقات هسته ای در حاشیه شهر ژنو سوئیس و در مرز مشترک بین فرانسه و سوئیس واقع شده است.

برخورد دهنده بزرگ سرن یا Large Hardon Collider که بزرگترین و قدرتمندترین دستگاه جدا کننده ای است که تاکنون ساخته شده را همانند یک غول چراغ جادو می دانند که می تواند معماهای فیزیک متعددی را حل کند.

Arturo Fernandez و Guillermo Tejeda در بخش ALICE ( آزمایش برخورددهنده یونی بزرگ) ساخت پیانوی کیهانی را آغاز کرده اند. این آلت موسیقی که همانند «راه پله ای فانتزی» است از pad (پد) ردیابی برای انتقال ذرات در حال عبور و همینطور تبدیل آنها به نت موسیقی استفاده می کند.

این پیانو برای نواختن موسیقی از ذرات باردار استفاده می کند. این ذرات باردار از تعامل تشعشعات کیهانی با مولکول های موجود در اتمسفر خلق می شوند. سپس دستگاه پلاستیکی که در میان پیانو قرار گرفته ذرات را تبدیل به سیگنال های نوری کرده و ذرات تبدیل به نت های R۲ D۲ و پرتوهای نوری همزمان به سبک موسیقی جاز می شوند.

ساخت پیانوی کیهانی جدید و نواختن موسیقی با کمک ذرات باردار در حالی است که پیانوی دیگری نیز برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی در سرن به نمایش درآمد و از آن زمان به بعد چنین پیانوهایی نگاه بازار را به خود جلب کردند به طوری که بعضی از آنها با قیمتی در حدود ۲.۵۰۰ دلار به فروش رسیدند. این پیانو سال گذشته در فستیوال Montreux Jazz Festival به نمایش درآمد و یکی از هنرمندان مشهور عرصه موسیقی نیز به نواختن ساز پرداخت.

به گزارش مهر ، این اولین باری نیست که فیزیکدانان و سایر محققان به دنبال «صدابخشی» رفته اند. فرآیندی که در آن داده های خام تبدیل به صدا می شوند. در سال گذشته میلادی و همزمان با سالگرد تاسیس سرن، پروژه LHCChamber Music project به عنوان یکی از بخش های سالگرد تاسیس سرن اجرا شد. در این بخش، دانشمندان سرن با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط Large Hadron Collider به نواختن قطعات موسیقی با استفاده از سیم، کلید و سازهای بادی چوبی پرداختند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا