کنترل کلسترول بد با کمک آنتی بادی

پژوهشگران در مطالعات جدید خود موفق به شناسائی نوعی آنتی بادی جدید شده اند که ‘alirocumab’ نام داشته و می تواند به طور قابل توجهی سطح low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C)  که با عنوان کلسترول بد موجود در بدن نیز شناخته می شود را کاهش دهد .

نتایج آزمایش های انجام شده طی این تحقیقات که با استفاده از اطلاعات یک هزار و 250 بیمار مبتلا به عارضه heterozygous که یک نوع بیماری ارثی و ژنتیکی محسوب شده که در آن بیمار دارای سطح بالائی از کلسترول است ؛ نشان دهنده تاثیر بسیار زیاد این آنتی بادی جدید است . بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، آنتی بادی موسوم به ‘alirocumab’ می تواند به سرعت سطح کلسترول ال دی ال را کاهش داده و تاثیری بلند مدت داشته باشد .

در همین زمینه  پرفسور جان جی پی کاستلین John JP Kastelein ؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه آمستردام در کشور هلند  University of Amsterdam, the Netherlands. که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد  اعلام کرد : " عارضه موروثی  heterozygous نوعی بیماری ناشی از خطای ژنتیکی ارثی است که موجب افزایش شدید سطح کلسترول خون بیماران شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در وی افزایش می دهد . "

بر اساس گفته پژوهشگران ، آنتی بادی Alirocumab متعلق به طبقه جدیدی آنتی بادی های مونوکلونال  کاهش دهنده های کلسترول cholesterol-lowering monoclonal antibodies است که از فعالیت پروتئین های  PCSK9 جلوگیری کرده و به این ترتیب از افزایش میزان LDL در بدن فرد پیشگیری به عمل می آورد .

پزشکان پس از تائید نتایج این آزمایش ها تخمین می زنند که تلفیق این آنتی بادی با سایر روش های متداول کنترل کلسترول از جمله روش های  statins و placebo می تواند تاثیراتی فوق العاده قابل توجه در کنترل و مهار میزان کلسترول خون افراد مبتلا به این عارضه و بیماری heterozygous داشته باشد .

لازم به توضیح است که در آزمایش هایی که همراه با استفاده از این دارو در بیماران مبتلا به عارضه ژنتیکی heterozygous انجام شد ، میزان کلسترول خون افراد فوق الذکر به سرعت به سطح پائینی بازگشته و تاثیر بلند مدتی بر اثر استفاده از این دارو مشاهده شد در صورتی که در گروه دیگری از بیماران که در مورد آن ها تنها از روش های استاندارد فعلی کاهش کلسترول (statins ) استفاده شده بود ، میزان کاهش سطح کلسترول خون ؛ چندان تاثیر گذار نبود .

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل آزمایش های انجام شده توسط این تیم تحقیقاتی و نتایج به دست آمده در آن ، طی نشست اخیر جمعیت اروپائی تخصصی قلب 2015 European Society of Cardiology Congress 2015 ارائه شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا