تاثیر باکتری‌های سیستم گوارش بر وزن، چربی و کلسترول

میکروب‌ها و عملکرد طبیعی بدن انسان رابطه‌ای دو طرفه با هم دارند. در بدن انسان هزاران میلیارد میکروارگانیزم وجود دارد و در واقع تعداد آنها ده برابر سلول‌های بدن است. این میکروب‌ها به بدن در هضم غذا و نیز عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می‌کنند. افزون بر این، مطالعات صورت گرفته در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که مجموعه میکروبی سیستم گوارش، نقش مهمی در سلامت انسان‌ها دارد.

مطالعه جدیدی که به بررسی رابطه بین میکروب‌های موجود در سیستم گوارش پرداخته نشان می‌دهد که این میکروارگانیزم‌ها با میزان کلسترول خوب (اچ.دی.ال) و نیز تری گلیسیرید رابطه‌ای مستقیم دارند و نیز می‌توانند یکی از فاکت ورهای خطر برای چربی‌های غیرطبیعی خون باشند. گفتنی است تاکنون عوامل نظیر سن، جنسیت، ژنتیک و توده شاخص بدنی از جمله این عوامل بوده‌اند.

در این مطالعه، پژوهشگران با شیوه‌ای جدید به بررسی ارتباط میان میکروب‌های سیستم گوارش با سطح چربی خون در 893 فرد در هلند پرداختند. برخی از مهم‌ترین نتایج این پژوهش به شرح زیر است.

  • 34 نوع مختلف باکتری که با شاخص توده بدنی و نیز چربی‌های خونی نظیر تری گلسیرید و نیز کلسترول خوب ارتباط دارند یافت شدند.
  • باکتری‌های سیستم گوارش عامل 4.6 درصد از تفاوت مشاهده شده در چربی بدنی، 6 درصد از تری گلیسیرید و 4 درصد از کلسترول خوب بودند.
  • در کمال شگفتی مشاهده شد که باکتری‌های سیستم گوارش، ارتباط چندانی با کلسترول بد (ال.دی.ال) و نیز سطح کلی کلسترول نداشتند.

این پژوهشگران بر این باورند که یافته‌های اخیر می‌تواند در آینده، دری به سوی طراحی درمان‌هایی به منظور تغییر باکتری‌های سیستم گوارش که در وزن، چربی و میزان کلسترول بدن نقش دارند و می‌توانند به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کنند بگشاید.

همچنین این پژوهشگران امیدوارند این یافته‌ها بتواند سایر محققان را برای بررسی بیشتر باکتری‌ها و نقش ویژه آنها در تنظیم متابولیسم چربی بدن تشویق کند.

این پژوهش به تازگی در نشریه Circulation Research منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا