ساخت سلول خورشیدی با بازده 5 برابر

سلول های خورشیدی روز به روز پیشرفته تر و کار آمد تر می شوند، با این حال هنوز هم قریب به اکثریت از آنها نمی توانند به طور صد در صد از انرژی تابشی خورشید استفاده کنند. محققان به تازگی موفق به ساخت سیستم جدیدی شده اند که سلول های خورشیدی مورد استفاده در آن می توانند میزان نور استفاده نشده خود را به گرما تبدیل کنند و در نتیجه بهره وری خود را به میزان 20 درصد افزایش دهند.

محققان برای ایجاد این سیستم، سلول های خورشیدی حساس به رنگ متداول را در بین مجموعه ای  از ماده ای به نام PEDOT قرار دادند. PEDOT پلیمری رسانا است که در اثر تابش نور مستقیم به شدت گرم می شود. در زیر این پلیمر ها نیز علاوه بر ورقه هایی از جنس پیروالکتریک (pyroelectric )، یک دستگاه حرارتی وجود دارد که هر دو این عوامل گرمایشی کسب شده را به الکتریسیته تبدیل می کنند.

با استفاده از این فرایند، نوری که نتوانسته بود تا توسط سلول های خورشیدی جذب شود نیز به الکتریسیته تبدیل خواهد شد. لازم به ذکر است که این فرایند کارایی سلول های خورشیدی را 20 درصد افزایش می دهد. ایده تولید سلول خورشیدی هیبریدی از این دست، ایده بسیار جدیدی نیست، اما دستگاهی که محققان در این تحقیق موفق به ساخت آن شده اند، قادر است ولتاژی 5 برابر بیش تر از سایر سیستم های هیبریدی حال حاضر تولید کند.

شایان ذکر است که سخت افزار اضافی مورد نیاز برای ساخت سلول های خورشیدی هیبریدی اغلب باعث گران قیمت شدن آنها می شود. با این وجود ظهور چنین نتایج و خروجی های مفیدی از تحقیقات آزمایشگاهی باعث مقرون به صرفه شدن محصولات نهایی خواهد شد و شاهد تفاوت چشمگیری قیمت تمام شده این سلول ها و سلول های خورشیدی فعلی نخواهیم بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا