ساخت دستگاه هشدار دهنده غش در حمام

 از دست دادن كوتاه مدت هوشياري (غش ) در اثر كاهش موقت جريان خون به مغز ايجاد مي شود. غش مشكلي شايع در تمام سنين است و از هر 10 نفر حدود 4 نفر حداقل يك بار در زندگي خود دچار اين عارضه مي شوند. حمله هاي غش ممكن است هيچ اهميت پزشكي نداشته يا علامتي از يك اختلال جدي باشند. گفتنی است شايعترين علت غش، بروز شوك عروقي است. غش مي تواند در يك فرد سالم به علل متفاوت از قبیل  تنش عاطفي شديد ، ديدن صحنه ناخوشايند، درد شديد، ترس، خستگي مفرط، ايستادن طولاني، گرما و كم آبي، اُفت ناگهاني فشارخون، سوء تغذيه، كم خوني، فقدان هواي تازه و مصرف الكل يا داروهاي غيرمجاز روانگردان ایجاد شود.

 همچنينحمله هاي غش ممكن است در موارد ديگري از قبیل بيماريهاي قلبي – عروقي، علل عصبي مثل صرع، اُفت قند خون ، شل شدن ناگهاني عروق بدن  اسهال و استفراغ  شديد روی دهد.  غش كردن ساده به طور معمول در مدت 1 تا 2 دقيقه برطرف مي شود و براي درمان آن دارويي لازم نيست ، اما براي درمان بيماري هاي زمينه اي ممكن است  به دارو نياز باشد. از عوارض نگران كننده غش، آسيب به هنگام سقوط، شكستگيهاي جمجمه، صدمه هاي مغزي و گاهي مرگ است كه اغلب به دليل عدم اطلاع اطرافيان اتفاق مي افتد.

 گرچه بروز غش و عوارض آن در همه سنين شايع است ، اما افزايش ناگهاني در بروز اين مشكل بعد از 70 سالگي مشاهده مي شود؛ به طوري كه ميزان بروز اين عارضه از  5/7 در هزار فرد در سنين 60 تا 69 به 1 /11در هزار فرد در سنين 70 تا 79 سالگي مي رسد.اساسي ترين مشكلي كه بسياري از بيماران به خصوص سالمندان با آن مواجه هستند مرگ ناشي از غش كردن در حمام به دليل عدم اطلاع اطرافيان در خانه و پرستاران در بيمارستان هاست . بنابراين، آگاهي زود هنگام از غش كردن بيمار در حمام كاري به ظاهر ساده، اما بسيار ضروري و مهم و گام اول در احياي بيمار است. به همین جهت پژوهشگران کشورمان به طراحي و ساخت دستگاه تشخيص و هشدار به موقع غش در حمام پرداخته اند.

لازم به ذکر است  طراحي و ساخت این دستگاه در مركز رشد فناوريهاي زيست پزشكي دانشگاه علوم پزشكي قزوين انجام شده است. اين دستگاه از چند قسمت تشكيل شده است، كه در تعامل با هم باعث تشخيص و هشدار غش در حمام مي شود و با توجه به كاربرد آن به دو صورت طراحي شده است . در مدل بيمارستاني خروجي "تماس پرستار " و در مدل خانگي خروجي "تماس خودكار" علاوه بر خروجي هشدار صوتي تعبيه شده است . سيستم هاي تعبيه شده در دستگاه  از سيستم پردازشگر مركزي، حسگر تشخيص حركت  (PIR Sensor)  , سيستم تشخيص ورود و خروج، ،  سيستم هشداردهنده صوتي، خروجي تماس پرستار و خروجي تماس خودكارتشکیل شده است.

گفتنی است که حسگر تشخيص حركت در داخل حمام و در ارتفاع 2/5 متري بر روي ديوار با زاويه اي نصب مي شو د كه تقريباً تمام محيط داخل  حمام را پوشش دهد . هشداردهنده اوليه به همراه حسگر تشخيص حركت نصب مي شود تا خود شخص را در زمان لازم مطلع نمايد. يك ميكروسوئيچ در كنار درب حمام نصب مي شود تا با توجه به باز يا بسته شدن درب حمام و وضعيت حسگر تشخيص حركت، حضور يا عدم حضور فرد در داخل حمام را تشخيص دهد و سيستم پردازشگر مركزي در بيرون از حمام نصب مي شود. پس از نصب و راه اندازي، دستگاه با باز شدن درب حمام و تشخيص ورود فرد به حمام فعال  مي شود و در صورت بروز هرگونه بي حركتي فرد، ابتدا دستگاه از طريق هشدار اوليه به خود فرد هشدار مي دهد و در صورت عدم پاسخ و اثبات غش كردن فرد، دستگاه  هشدار اصلی را به افراد بيرون از حمام مي دهد. 
 
بنا به گفته محققین , پس از ورود شخص به حمام و بسته شدن درب حمام، تايمر شروع به كار مي كند و مدت زمان حمام كردن شخص را نشان مي دهد. در صورتي كه فرد براي مدتي بي حركت باشد، تايمر مدت زمان بي حركتي فعال مي شود و اگر زمان بي حركتي فرد در حمام به 30 ثانيه برسد، بازر براي خود فرد فعال مي شود تا در صورت عدم بروز غش، در طول 30 ثانيه بعد بتواند فعاليتي انجام دهد و تشخيص غش توسط دستگاه رد شود . در صورت تحرك فرد، تايمر مدت زمان بي حركتي صفر مي شود و دستگاه به حالت اوليه باز مي گردد.  اما در صورت عدم دريافت پاسخ از فرد، تايمر مدت زمان  بي حركتي فعال می شود و هنگامي كه مدت زمان  بي حركتي فرد در حمام به يك دقيقه برسد،  وضعيت دستگاه در حالت اورژانس قرار مي گيرد , هشدار اصلي دستگاه به صدا در مي آيد و خروجيهاي "تماس پرستار" و "تماس خودكار" فعال مي شوند و غش كردن فرد را به بيرون از حمام مخابره مي كنند.جزئیات بیشتر این تحقیق در مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي قزوين، سال نوزدهم، شماره 1 (پي در پي 78 )، فروردين و ارديبهشت 1394 منتشر شده است.
 
 
محققین: يونس عظيمي , بنيامين علي محمدي , الهام باقري كمررودي , دكتر فاطمه محمدي
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام…
    ولی من واقعا نمیدونم مشکلم چیه شاید کم خونی باشه…
    من از تقریبا14سالگی وقتی میرم حموم نفسم اذیت میشه و حالم بد میشه انگار حموم دور سرم میچرخه انگار پاهام شل میشن و نمیتونن وزنمو تحمل کنن…
    حتی یبارم انقد بم فشار اومد غش کردم و انقد آجیم ترسیده بود با در می کوبید بم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا