‌دستکاری ژنتیکی گیاهان برای جذب سم از محیط‌ زیست ‌

محققان بریتانیایی و آمریکایی دانشگاه واشنگتن می‌گویند این مطالعه در مراحل اولیه خود قرار دارد اما می‌تواند در این خصوص بسیار نویدبخش باشد.

در مطالعه‌ای که آنها به طور مقدماتی منتشر کرده‌اند درختان سپیدار به طور ژنتیکی تغییر داده شده و به جاذب‌هایی برای حذف آلاینده از آب مبدل شده‌اند. این احتمال وجود دارد که محققان روش به صرفه‌ای برای تمیز کردن آلاینده‌ها از محیط‌ زیست یافته‌ باشند.

محققان بریتانیایی نیز گیاهانی را معرفی کرده‌اند که از نظر ژنتیکی دستکاری شده و به گفته آنها می‌تواند بقایای مواد منفجره نظامی را از محیط حذف کند.

در این تحقیق سپیدارهایی که در آزمایشگاه دچار تغییر ژنتیکی شده‌ بودند توانستند 91 درصد از سم تری‌کلرواتیلن را از یک محلول مایع جذب کنند. گیاهان به طور طبیعی می‌توانند تنها سه درصد از این سم که معمول‌ترین آلاینده آب‌های سطحی در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود را به خود جذب کنند هنوز لازم است که تحقیقات بیشتری درخصوص نحوه تعاملات سایر اجزای اکوسیستم، شامل گیاهان و حیوانات دیگر با این گیاهان دستکاری شده انجام شود.

گیاهانی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند در شیشه‌های کوچک کشت داده‌ شده و تنها چند اینچ بلندی داشتند. با این حال این گیاهان کوچک توانستند آلاینده‌ها را به محصولات بی‌خطر متابولیز کنند و این کار را 100 برابر سریعتر از گیاهان طبیعی انجام دهند.

این تحقیقات در حوزه گیاه‌پالایی صورت گرفته که از درختان، علف‌ها و دیگر گیاهان برای حذف مواد خطرناک از محیط بهره می‌گیرد.

محققان می‌گویند گیاه‌پالایی در حقیقت یک سیستم حذف آلاینده از محیط است که از خورشید انرژی می‌گیرد. در این شیوه از توانایی طبیعی گیاهان برای استخراج مواد شیمیایی از آب، خاک و هوا استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، استفاده از گیاهان برای پاکسازی محیط‌ زیست 10 بار ارزان‌تر از دیگر روش‌هاست. این روش همچنین بومی‌تر و طبیعی‌تر بوده و از نظر زیبایی نیز به سایر روشها ارجحیت دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا