‌حل مشکل پراکنش آلودگی در شهرها به کمک درختان ‌

گروهی از محققان دانشکده فیزیک و ستاره‌شناسی دانشگاه لستر دریافتند که درختان با استفاده از افزایش آشفتگی هوا و کاهش غلظت آلاینده‌های منتشر شده از خودروها، اثر محلی مفیدی بر هوا بر جای می‌گذارند. در شهر لستر، درختان با این روش، هوای پیاده‌روها را هفت درصد پاکیزه‌تر می‌کنند. درختان می‌توانند با ایجاد جریان هوا در تنگناهای خیابانی، آلودگی‌ها را به تله بیندازند.

پیش‌بینی غلظت آلاینده‌های هوا برای پایش کیفیت هوا در شهرها امری ضروی است، لذا در این تحقیق بر مرکز شهر لستر که تراکم ساختمان‌ها و ترافیک جاده‌ای بالاست، تمرکز شده‌ است. در این شهر بیش از 90 درصد از آلاینده‌های جوی همچون دی‌اکسیدنیتروژن از حمل‌ونقل وسایل نقلیه ناشی می‌شود.

این بررسی نشان می‌دهد در برخی مناطق درختان با تاثیر بر جریانات هوا می‌توانند آلودگی محلی را افزایش دهند اما به طور میانگین اثر آنها در خصوص کاهش پراکنش آلودگی در کل شهر مفید و مثبت است.

به منظور بررسی نحوه تاثیر درختان در کاهش آلودگی هوا در شهرها، محققان با نقشه‌های هوایی شرکت Bluesky یک مدل سه‌بعدی از شهر لستر و ساختمان‌ها، جاده‌ها و اطلاعات پایه‌ای درختان این شهر تهیه کردند.

این تحقیق در نهایت نشان‌ داد در حالی که درختان در برخی تنگناهای جاده‌ای شهر با به دام انداختن آلودگی موجب کاهش کیفیت هوا می‌شوند، به طور کلی مقادیر آلاینده‌ها در اطراف پیاده‌روها را در کل شهر کاهش می‌دهند.

محققان همچنین دریافتند در حالی که درختان سرعت باد را در شهر کاهش می دهند، در عین حال آشفتگی بیشتری در جریان باد ایجاد می‌کنند که به پراکنش آلاینده‌های هوایی ناشی از حمل‌و‌نقل شهری کمک می‌کند. در نتیجه این فرآیند این آلاینده‌ها از دسترس عموم مردم خارج می‌شوند.

علاوه بر کاهش پراکندگی آلاینده‌ها توسط درختان، سودمندی‌های بیشتر شناخته شده‌ای در مورد حضور درختان در محیط شهری وجود دارد که شامل کاهش استرس، کاهش آلودگی صوتی و حذف شیمیایی و فیزیکی یکسری آلاینده‌های خاص است.

به گزارش ایسنا ، این مقاله در Atmospheric Environment منتشر شده ‌است.